Portret van Jan Govertsz. van der Aer

1606 Hendrick Goltzius Teylers Museum

Hendrick Goltzius (1558 - 1617)
rood, zwart en wit krijt
47,2 x 37,6 cm
Teylers Museum
Prenten en Tekeningen
collectie Th. Sta, Haarlem, 1984; Teylers Museum, Haarlem inv.nr. KT 1984 009

Van ons allemaal sinds 1984

De markante kop van Jan Govertsz. van der Aer komt regelmatig terug in de Haarlemse kunst van rond 1600. Hij figureert op maar liefst dertien kunstwerken, waarvan zeven gemaakt door Hendrick Goltzius. Deze monumentale tekening is exemplarisch voor de schilderkunstige aanpak die Goltzius vanaf 1600 in zijn tekenkunst toepaste. Voor het gezicht gebruikte hij de doezelaar en een vochtig penseel om de kleuren in elkaar te laten overvloeien, waardoor een levensecht effect ontstond. Drie jaar eerder had Goltzius een portret geschilderd waarop Jan Govertsz. poseert met enkele topstukken uit zijn vermaarde schelpenverzameling.

De Goltzius-expert Emil Reznicek prees dit blad vanwege het 'brutale' karakter. Daarmee verwees hij naar de krachtige vorm van het portret, maar ook naar de manier waarop Jan Govertsz. zich aan ons presenteert, met zijn fronsrimpels en ietwat ongeduldige gezichtsuitdrukking. Teylers Museum bezat al meerdere belangrijke tekeningen van Hendrick Goltzius, maar nog geen vergelijkbaar 'brutaal' blad. Mede dankzij de Vereniging Rembrandt kon het museum in 1984 dit indrukwekkende portret aankopen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt