Marie Botkine au manteau d'astrakan (Marie Botkine met astrakan mantel)

1900 Odilon Redon Kröller-Müller Museum

Odilon Redon (1840 - 1916)
1900
pastel
61 x 50,4 cm
Kröller-Müller Museum
Moderne kunst (ca. 1880-1950), Prenten en Tekeningen
1880-1950
1961
collectie Floris Bremmer, Den Haag, 1961; Kröller-Müller Museum, Otterlo, inv.nr. KM 101.333

Van ons allemaal sinds 1961

De Russische pottenbakker Marie Botkine was een vriendin van Redon, die meerdere vazen van haar bezat. Ze komen terug in een aantal bloemstillevens van de schilder, waardoor we weten dat ze kleurrijk waren, soms uitgevoerd met experimentele glazuren of fraaie motieven. Redon maakte dit portret niet in opdracht van Botkine, want hij behield het nog zeven jaar, waarin het diverse malen werd tentoongesteld. Als een prachtig staaltje van zijn kunnen, diende het vermoedelijk om zijn reputatie als portrettist te vestigen. In 1907 verkocht Redon het werk aan de Rotterdamse kunsthandel Beckers.

Geen Franse kunstenaar is onder tijdgenoten in Nederland zo geliefd geweest als Odilon Redon. Die belangstelling gold vooral voor zijn symbolistische werk, maar ook landschappen, stillevens en enkele portretten van zijn hand kwamen hier al vroeg terecht. Het portret van Marie Botkine maakte vele jaren deel uit van de verzameling van de kunstpedagoog H.P. Bremmer, de adviseur van mevrouw Kröller-Müller. Het is dan ook heel toepasselijk dat het van de erven Bremmer voor haar museum werd gekocht.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Zie je een fout? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Cassatt The Letter

Kunst in je inbox?

Op de hoogte blijven van schitterende aanwinsten als deze? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.