ca. 1680- voor 1692 Francis van Bossuit Rijksmuseum

Francis van Bossuit (ca. 1635 - 1692)
ca. 1680- voor 1692
Ivoor
H 44 cm
Rijksmuseum
Beeldhouwkunst
Veiling, Parijs (Drouot Richelieu), 14 december 1998; Rijksmuseum, Amsterdam, inv. nr. BK-1998-74

Beschrijving

Voor zijn belangrijkste mecenas, de Amsterdamse koopmansvrouw Petronella de la Court, sneed Francis Van Bossuit (1635-92) een groot aantal ivoren beelden. Zijn beeld Mars vormde – samen met een niet bewaard gebleven ivoren Venus – het middelpunt van haar kunstkabinet. In de licht gebogen vorm van het beeld is de kromming van de olifantstand waaruit het beeld werd gesneden nog te herkennen. De naakte Mars staat met het gewicht op het linkerbeen en heeft de rechtervoet iets naar voren gezet. Zijn hoofd is enigszins naar rechts gebogen. Met de linkerhand houdt hij ter hoogte van de linkerheup een schede, waaruit hij met de rechterhand het zwaard trekt. De linker onderarm en de schede zijn bedekt door een afgegleden mantel, die tot op de grond afhangt. Tegen het linkeronderbeen van Mars staat een schild met een Medusahoofd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij het Prins Bernhard Cultuurfonds en de heer P. van Dullemen