Beker gerelateerd aan de meekraphandel

1691 maker onbekend (Zierikzee) Stadhuismuseum Zierikzee

maker onbekend (Zierikzee)
zilver
H 15,5 cm, Ø 10 cm
Stadhuismuseum Zierikzee
Zilver
1982
veiling, Den Haag (Loth Gijselman BV), 15 december 1981; Stadhuismuseum Zierikzee, 1982, inv.nr. 1529

Van ons allemaal sinds 1981

Aan het einde van de 17de eeuw was Zeeland binnen Europa een van de belangrijkste leveranciers van meekrap. Van deze plant verwerkte men de wortel tot een rode verfstof, die in de textielindustrie veel werd toegepast. Op deze zilveren beker is de meekraphandel verbeeld in vier gravures: het zetten van de kiemen, het oogsten, het fijnstampen van de wortels en het verhandelen van de kleurstof aan de kade van Zierikzee. Het opschrift vertelt dat de beker is gegeven door Jacobus Walrant aan Daniel Thuyneman, van wie hij een groot aantal meekrapwortels had gekocht.

Als een tastbaar bewijs van de bloeiende meekraphandel speelt deze beker in Stadhuismuseum Zierikzee een belangrijke rol in het verhaal over de stadsgeschiedenis. Dat de beker bovendien is gekeurd met een gekroonde Z, wijst erop dat de beker ook in Zierikzee is vervaardigd. Dat maakt de beker extra bijzonder, want zilver uit Zierikzee is zeldzaam. Dankzij steun van de Vereniging Rembrandt kon het museum de beker in 1981 op een veiling in Den Haag verwerven.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de Stichting Dr. Hendrik Muller Vaderlandsch Fonds en het Anjerfonds Zeeland

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!