Mees, After Evening Dip, New Year’s Day, 2002

1950-nu
Marian Goodman Gallery, Parijs, 2014; Stedelijk Museum Amsterdam

Beschrijving

Mees, After Evening Dip, New Year’s Day, 2002, een foto in een lichtbak met kleurtransparantie, is kenmerkend voor Steve McQueens (1969) benadering: hij vangt een cruciaal moment – een moment dat een suggestie biedt over wat er net gebeurd is en wat er gebeurt in de nabije toekomst – in één foto. Een bibberend jongetje staat met een handdoek op het strand, hij heeft net de Nieuwjaarsduik van 2002 genomen. Het is het eerste nieuwe jaar na de onomkeerbare gebeurtenissen van 9/11 in 2001. Het stilstaande beeld van de koukleumende Mees krijgt in de lichtbak de uitstraling van een filmprojectie en de suggestie van beweging en tijdsverloop. Dit in tegenstelling tot zijn werk Running Thunder, waarin hij juist een niet-bewegend onderwerp in een film vast legt.

Dit is een werk dat hard binnenkomt. Heel indringend, veelzijdig, verwar - rend, een beetje onheilspellend en ook wel lieflijk.

Marjolein Warburg, lid Titus Cirkel

Fotograaf en filmmaker McQueen wordt gezien als een bijzonder begaafde en internationaal gewaardeerde kunstenaar. Het Stedelijk Museum Amsterdam ontwikkelde een speciale band met McQueen waardoor de mogelijkheid zich voordeed om twee werken te verwerven. De nieuwe aanwinsten kunnen worden beschouwd als toevoeging op het reeds in de collectie aanwezige 7th November uit 2001. Ze vormen hiermee een spannend drieluik dat op een fijnzinnige wijze de kracht van het beeld onderzoekt, in (de afwezigheid van) beweging, de suspense van de uitsnede in blik en tijd waarmee een suggestie van het filmische verhaal in een juist niet bewegend beeld wordt gezocht.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds), het Mondriaan Fonds en de BankGiro Loterij

Mees
Steve McQueen en de kracht van het beeld

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2014, pp. 36-39