Memorietafel van Adriaen van Maeusyenbroeck en Anna Elant

1618 Jan van Ravesteyn Museum Catharijneconvent

Jan van Ravesteyn (1572 - 1657)
olieverf op paneel
94 x 84,5 cm
Museum Catharijneconvent
17de-eeuwse schilderkunst
1988
kunsthandel Rafael Valls Limited, Londen, 1988; Museum Catharijneconvent, Utrecht, inv.nr. StCC s00030

Van ons allemaal sinds 1988

Dankzij de familiewapens op de bidstoelen weten we nog wie de knielende figuren op deze memorietafel voorstellen. Het gaat om Adriaen van Maeusyenbroeck en zijn echtgenote Anna Elant. Zij behoorden tot de kleine groep rijke families in Dordrecht die na de reformatie katholiek bleven. Het schilderij is vermoedelijk besteld na de dood van Anna in 1617 en was mogelijk bestemd voor het familiegraf in de Sint Jan te 's-Hertogenbosch. De compositie is een mix van traditionele en vernieuwende elementen. Opvallend is de kruisiging, hier niet weergegeven als een actuele gebeurtenis, maar als een schilderij, gesitueerd in de kerk waarin ook de stichters en hun patroonheiligen zich bevinden.

De Vereniging Rembrandt hielp het Museum Catharijneconvent in 1988 bij de aankoop van deze memorietafel, die kort ervoor was ontdekt. Dankzij dit sleutelwerk kon het museum voortaan nog beter vertellen over de lotgevallen van het katholieke geloof in het 17de-eeuwse Nederland. Ook in kunsthistorisch opzicht heeft dit geschilderde gedenkteken een bijzondere waarde: het feit dat de stichters zijn afgebeeld bij een schilderij van de kruisiging, is namelijk uniek.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de Vereniging Vrienden van het Catharijneconvent

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!