Mind Study (2010-2011)

2010-2011 Mark Manders Bonnefanten

Mark Manders (1968)
2010-2011
Hout, staal, geschilderd epoxy, geschilderd aardewerk en geschilderd doek
L 500 cm
Bonnefanten
Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Beeldhouwkunst
1950-nu
Kunsthandel Zeno X Gallery, Antwerpen, 2014; Bonnefanten, Maastricht, inv.nr. 5897

Beschrijving

De vervreemding en de spanning in Mind Study (2010−2011) trekken onmiddellijk de aandacht. Een Kourosfiguur (een langharige jongeman uit de klassieke oudheid) houdt zichzelf in evenwicht tussen een houten tafel met stoelen en een plank die met gebogen draad aan de tafel is bevestigd. Maar als men dichterbij komt, blijkt dat het tafelblad volledig non-functioneel is en alleen door de elleboogsteunen omhoog wordt gehouden; wat er op het eerste gezicht uitziet als natte klei is geschilderde epoxy. De installatie was één van de werken van Mark Manders op de Biënnale van Venetië, toen hij Nederland daar in 2013 mocht vertegenwoordigen.

Manders is een van Nederlands meest internationaal bekende kunstenaars, vertegenwoordigd in de collecties van de grote musea voor moderne kunst. In Nederland is zijn werk onder andere te vinden in de collecties van het Van Abbemuseum, het Stedelijk Museum Amsterdam en het Noordbrabants Museum. Het bestuur van de Vereniging Rembrandt beschouwt Mind Study als een representatief en belangrijk werk van Manders, dat een goede aanvulling is op wat al van hem in de Collectie Nederland aanwezig is en dat goed past binnen de Maastrichtse collectie van het Bonnefanten.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds) en het Mondriaan Fonds

Mind Study
Blikvanger Biënnale naar Maastricht