Mind Study (2010-2011)

0 38 2191 2014 1 1 3
Mark Manders (1968)
2010-2011
Hout, staal, geschilderd epoxy, geschilderd aardewerk en geschilderd doek
L 500 cm
Bonnefanten
Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Beeldhouwkunst
1950-nu
Kunsthandel Zeno X Gallery, Antwerpen, 2014; Bonnefanten, Maastricht, inv.nr. 5897

De vervreemding en de spanning in Mind Study (2010−2011) trekken onmiddellijk de aandacht. Een Kourosfiguur (een langharige jongeman uit de klassieke oudheid) houdt zichzelf in evenwicht tussen een houten tafel met stoelen en een plank die met gebogen draad aan de tafel is bevestigd. Maar als men dichterbij komt, blijkt dat het tafelblad volledig non-functioneel is en alleen door de elleboogsteunen omhoog wordt gehouden; wat er op het eerste gezicht uitziet als natte klei is geschilderde epoxy. De installatie was één van de werken van Mark Manders (1968) op de Biënnale van Venetië, toen hij Nederland daar in 2013 mocht vertegenwoordigen.

Manders is een van Nederlands meest internationaal bekende kunstenaars, vertegenwoordigd in de collecties van de grote musea voor moderne kunst. In Nederland is zijn werk onder andere te vinden in de collecties van het Van Abbemuseum, het Stedelijk Museum Amsterdam en het Noordbrabants Museum. Het bestuur van de Vereniging Rembrandt beschouwt Mind Study als een representatief en belangrijk werk van Manders, dat een goede aanvulling is op wat al van hem in de Collectie Nederland aanwezig is en dat goed past binnen de Maastrichtse collectie van het Bonnefanten.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds) en het Mondriaan Fonds

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Mind Study
Blikvanger Biënnale naar Maastricht

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2014, pp. 36-38

Bekijk het werk in context

Perret Apocalypse Ballet

Apocalypse Ballet (Neon Belt)

Niet alleen Mark Manders ‘spint’ een eigen verhaal om zijn werken als het ware als een verdedigingswal tegen het zogeheten ‘kunstdiscours’ dat werken die in een bepaald tijdsgewricht worden gemaakt vanuit een dominante opvatting interpreteert. Sinds 1999 werkt de jonge Zwitserse kunstenaar Mai-Thu Perret aan een fictief verhaal getiteld The Crystal Frontier. Dit verhaal betreft een vrouwelijk collectief dat een teruggetrokken leven leidt in een commune in de woestijn van New Mexico. Eén van Perrets ambitieuze projecten binnen het Crystal Frontier-verhaal is Apocalypse Ballet (2005), onderdeel van een serie van papier-maché vervaardigde mannequins, gekleed in tunica’s, die met witte neon hoepels gymnastische poses aannemen.

Mai-Thu Perret, Apocalypse Ballet (Neon Belt), 2005. Neon ringen, beschilderd papier-maché, stalen figuur, stalen sokkel, transformator en kabel, 170 x 110 x 90 cm. Bonnefanten, Maastricht

Manders Short Sad Thoughts

Short Sad Thoughts

Een sleutelwerk in het oeuvre van Mark Manders, en een relevant werk in het licht van Mind Study (2010-2011) is Short Sad Thoughts, een tweedelig wandobject. Dit werk bestaat uit twee lengtes messing draad die enorm onder invloed lijken te staan van de zwaartekracht. In werkelijkheid kostte het de kunstenaar veel moeite een draad te buigen, een actie die hij vervolgens op precies dezelfde manier nogmaals herhaalde. In dit werk poogde Manders voor het eerst in zijn overkoepelend werk getiteld: Zelfportret als gebouw het verstrijken van tijd zichtbaar en voelbaar te maken.

Mark Manders, Short Sad Thoughts, 1990. Koper, spijkers, elk 22 x 3 cm. Van Abbemuseum, Eindhoven

Manders Shadow Study

Shadow Study

Vanuit zijn overkoepelend thema ‘Zelfportret als gebouw’ ontstaan veel werken die (delen van) het menselijk lichaam verbinden met architectuur, meubels of anderszins objecten die men thuis aantreft. Een van Manders bijzondere combinaties is die tussen menselijk dijbeenbot (van epoxy) en een koffiekopje. In een poging een mentale verbinding te leggen tussen bot en porselein, beschrijft Manders het ‘evolutionaire’ proces waarbij twee samengevouwen handen die water uit de rivier nemen eeuwen later resulteren in een kop met een oor – een evolutionair eindresultaat aldus de kunstenaar.

Mark Manders, Shadow Study, 2011. Beschilderd porselein, beschilderd epoxy, metaal. Centraal Museum, Utrecht