Pipilotti Rist (1962)
Centraal Museum
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
kunsthandel Hauser & Wirth, Zürich, 2002; Centraal Museum, Utrecht, inv.nr. 29323

Van ons allemaal sinds 2002

De multimediale video-installatie Expecting van Pipilotti Rist is een bijzonder persoonlijk werk; tijdens het creëren ervan was de Zwitserse kunstenaar namelijk zwanger. In Expecting mengt Rist beeld, muziek en geur tot een surreële vertelling over vrouwelijkheid, religie en de bron van het leven. Het werk bestaat uit twee delen: When I run I use my feet, over de vrouw als oorsprong van het bestaan, en One Jesus in Nature, One at the Doctor, One in the Hotel, dat gaat over de tegenstelling van het banale tegenover het buitengewone.

Rist maakte Expecting in 2001 voor haar monografische tentoonstelling 54 in het Centraal Museum, dat de installatie naderhand mede dankzij de Vereniging Rembrandt kon aankopen. Aanvankelijk werd het werk getoond in de Agnietenkapel, die met haar hoge gewelven en gewijde sfeer sterk verschilt van de white-cube-ruimten waarin Rist gewoonlijk exposeert. In 2014 werd de installatie door Rist aangepast, zodat Expecting ook op andere locaties kon worden getoond. Zo is het werk in 2017 tijdelijk te zien geweest in Kasteel Gaasbeek in België.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de Mondriaan Stichting

Rist Expecting