Miniatuur standbeeld Michiel Adriaensz. de Ruyter

1841 Louis Royer Maritiem Muzeeum Zeeland

Louis Royer (1793 - 1868)
brons
H 44,4 cm
Maritiem Muzeeum Zeeland
Beeldhouwkunst
particuliere collectie, Steggerda; Maritiem Muzeeum Zeeland (destijds Stedelijk Museum Vlissingen), Vlissingen, 1997, inv.nr. 6301

Van ons allemaal sinds 1997

'Ick wil wel van niemant geroemt noch opgehaalt worden' schreef Michiel de Ruyter. Het liep anders. In zijn eigen tijd werd de vlootvoogd al beschouwd als een zeeheld, en twee eeuwen later - in het jonge koninkrijk der Nederlanden - kreeg hij opnieuw grote faam. Samen met andere illustere vaderlanders als Willem van Oranje en Rembrandt, belichaamde hij destijds het machtige 17de-eeuwse Nederland. In zijn geboortestad Vlissingen werd De Ruyter in 1841 geëerd met een standbeeld. Dit is een contemporaine kleine versie van dat beeld, gemaakt door dezelfde kunstenaar.

Het Zeeuws Maritiem Muzeeum wilde dit beeldje graag verwerven omdat het een belangrijke link heeft met het beroemde, grote standbeeld van Michiel de Ruyter op het Keizersbolwerk in Vlissingen. Dat beeld had ook in brons moeten worden uitgevoerd, maar is door geldgebrek uiteindelijk in gietijzer gegoten. Dit bronzen beeldje geeft een indruk van het grote standbeeld zoals de kunstenaar en de initiatiefnemers het voor ogen hadden. Dankzij steun van de Vereniging Rembrandt is sinds 1997 ook dit kleine beeld te zien in Vlissingen.