Montmartre in de regen

1897 Pierre Bonnard Van Gogh Museum

Pierre Bonnard (1867 - 1947)
olieverf op papier op paneel
70 x 92 cm
Van Gogh Museum
Impressionisme, Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
particuliere collectie, VS (via kunsthandel Jan Kruger Gallery, Genève), 2008; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr. s0515S2008

Beschrijving

Voor dit schilderij baseerde Pierre Bonnard zich op het uitzicht vanuit zijn atelier aan de Parijse rue Tholozé. Toch is het geen waarheidsgetrouw beeld: de compositie is samengesteld uit twee verschillende uitzichten, aaneen gelast door de huizenrij in het midden. Bonnard liet het perspectief in beide onderdelen afwijken, waardoor het niet duidelijk is hoe de huizenblokken zich tot elkaar verhouden. Omdat de schilder het beeld schijnbaar willekeurig afsneed, wordt de indruk gewekt dat dit mysterieuze stadsgezicht aan alle kanten doorloopt. In die schemerige metropool, bevolkt door zwarte silhouetten met paraplu’s, lichten de etalages en vensters hoopvol op.

Pierre Bonnard behoorde tot de Nabis, een groep jonge kunstenaars die zich rond 1890 liet inspireren door het werk van Paul Gauguin en Japanse prentmakers als Hokusai - kunstenaars die ook grote invloed hadden op het werk van Vincent van Gogh. Net als Van Gogh wijdden de Nabis hun kunst aan het afbeelden van een waarheid die boven de zichtbare werkelijkheid uitstijgt. Om die artistieke verwantschap te kunnen tonen, verzamelt het Van Gogh Museum sinds de jaren 1990 kunst van de Nabis. De aankoop van Montmartre in de regen betekende een belangrijke aanvulling op deze deelcollectie, waarin Bonnard voordien alleen met zijn prentkunst was vertegenwoordigd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de BankGiro Loterij en het VSBfonds

Montmartre in de regen

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2009, pp. 26-29