Grote tonvormige noppenbeker met inscripties

Begin 16de eeuw maker onbekend (Nederland of Duitsland) Kunstmuseum Den Haag

maker onbekend (Nederland of Duitsland)
Begin 16de eeuw
Waldglas met diamantlijngravure
H 18,8 cm
Kunstmuseum Den Haag
Glas
Particuliere collectie, Nederland, 2017; Kunstmuseum Den Haag, objectnr. 1058278

Beschrijving

Een noppenbeker was in de 15de en 16de eeuw algemeen in gebruik in West-Europa. Wat het exemplaar van het Kunstmuseum uniek maakt, is de grote hoeveelheid inscripties. Bovendien is het object bijna negentien centimeter hoog, wat uitzonderlijk groot is in vergelijking met glazen van hetzelfde tonvormige model in andere museale collecties. De inscripties zijn aangebracht door mensen in gezelschap, mogelijk tijdens speciale gelegenheden. Tijdens de maaltijden ging de beker rond en verbond zo de aanwezigen met elkaar. Het inkrassen van de eigen naam of persoonlijke spreuk versterkte deze band. Met een stukje diamant in een houdertje of op een ring graveerden de drinkers zelf een tekst of tekening in het glas.

Voor de Collectie Nederland is dit een prachtige aanwinst, die veel zegt over onze ceremoniële en sociale tradities.

Benno Tempel, directeur Kunstmuseum Den Haag

Het Kunstmuseum bezit een glascollectie van wereldniveau met objecten die dateren van de klassieke oudheid tot nu. Al lang verzamelt het Kunstmuseum gedecoreerde glazen, maar een glas met gravures uit dank voor een genoten vriend- of broederschap was nog niet vertegenwoordigd in de collectie. Glazen met inscripties zijn bijzonder zeldzaam en gave exemplaren zoals deze noppenbeker zijn op één hand te tellen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Jaap en Joanna van der Lee-Boers Fonds), het Mondriaan Fonds, de Stichting dr. Hendrik Muller's Vaderlandsch Fonds en het reserve kunstverzamelingsfonds

Noppenbeker
Een glas met geschiedenis