‘Soo voer gesongen, soo na gepepen’

ca. 1668-70 Jan Steen Mauritshuis

Jan Steen (1625/26 - 1679)
ca. 1668-70
olieverf op doek
133,7 x 162,5 cm
Mauritshuis
17de-eeuwse schilderkunst
1913
particuliere collectie, Den Haag, 1913; Mauritshuis, Den Haag, inv.nr. 742

Van ons allemaal sinds 1913

Op dit familiefeest wordt gelachen, gedronken, muziek gemaakt en gezongen. De rossige jongen mag zelfs een pijp roken van de man met de hoed. Dat is Jan Steen, die het thema van de voorstelling illustreert, het spreekwoord Zoals de ouden zingen, piepen de jongen. Vader Steen leert zijn zoon een slechte gewoonte. Wilde Steen de beschouwer opvoeden door te laten zien hoe het niet moet? Misschien. Want kunnen kinderen eigenlijk wel worden opgevoed tot verstandige, gematigde mensen? Of ligt zoiets verankerd in hun karakter? Mogelijk verbeeldt de kooi met zangvogels, aan de achterwand, ook een spreekwoord. Over vogels die zingen zoals ze nou eenmaal gebekt zijn.

Dit fraaie schilderij was bijna 100 jaar lang een kroonjuweel van de vermaarde Haagse privécollectie Steengracht. Toen de laatste Steengracht overleed, werd de verzameling in 1913 in Parijs geveild. De Vereniging Rembrandt tastte toen diep in de buidel en vond de Nederlandse overheid bereid om mee te betalen. Daardoor kon dit topstuk van Steen voorgoed terugkeren naar Den Haag. Het Mauritshuis werd bovendien verrijkt met nog vijf andere Steengracht-schilderijen, waaronder De luizenjacht van Gerard ter Borch.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt