Offrandes de couleurs: blanc, rouge, noir

2007 Abdoulaye Konaté Wereldmuseum Berg en Dal

Abdoulaye Konaté (1953)
textiel en katoen
248 x 395 cm
Wereldmuseum Berg en Dal
Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Toegepaste kunst en Design
1950-nu
aangekocht van de kunstenaar, 2013; Wereldmuseum Berg en Dal, inv.nr. 701-3

Beschrijving

Offrandes de couleurs heeft de vorm van een oude Afrikaanse jagerstuniek, zij het zeer uitvergroot. De verticale banen in rood, zwart en wit verwijzen naar het (dieren)offer: de kleur van bloed, aarde en de spirituele wereld. In deze abstracte compositie komt een complexe Afrikaanse levensbeschouwing tot uitdrukking waarin de relatie tussen de mensen- en geestenwereld centraal staat. Abdoulaye Konaté verwierf inter­nationale bekendheid met zijn metersbrede doeken gemaakt van diverse Malinese stoffen en appliqué’s waarmee hij op een vaak zeer poëtische manier zijn commentaar geeft op tal van actuele onderwerpen. Die kunnen betrekking hebben op religie en politiek of direct gerelateerd zijn aan oude Afrikaanse tradities.

Konaté behoort tot een brede groep van vooraanstaande Afrikaanse kunstenaars. Werk van hem was vertegenwoordigd in de toonaangevende tentoonstelling Africa Remix en ook te zien tijdens Documenta 12 in 2007. Het werk Offrandes de Couleurs sluit goed aan bij het beleid van het museum om eigentijdse werken in verband te brengen met de veelal 19de- en vroeg 20ste-eeuwse collectie, waarbij de nadruk wordt gelegd op eigentijdse kunst, geïnspireerd op Afrikaanse spirituele tradities.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds]) en het Mondriaan Fonds

Konate_Offrandes de couleurs
Afrikaanse symboliek in Berg en Dal