Offrandes de couleurs, Blanc, Rouge, Noir

Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Toegepaste kunst en Design
1950-nu
Aangekocht van de kunstenaar 2013; Afrika Museum, Berg en Dal, inv.nr. 701-3

Offrandes de Couleurs heeft de vorm van een oude Afrikaanse jagerstuniek, zij het zeer uitvergroot. De verticale banen in rood, zwart en wit verwijzen naar het (dieren)offer: de kleur van bloed, aarde en de spirituele wereld. In deze abstracte hedendaagse compositie komt een complex Afrikaanse levensbeschouwing tot uitdrukking waarin de relatie tussen mensen- en geestenwereld centraal staat. Abdoulaye Konaté (1953) verwierf inter­nationale bekendheid met zijn metersbrede doeken gemaakt van diverse Malinese stoffen en appliqué’s waarmee hij op een vaak zeer poëtische manier zijn commentaar geeft op tal van actuele onderwerpen. Die kunnen betrekking hebben op religie en politiek of direct gerelateerd zijn aan oude Afrikaanse tradities.

‘Het westers georiënteerde blikveld is pas sinds kort aan het verbreden.’

Wouter Welling, conservator hedendaagse kunst Afrika Museum

Konaté behoort tot de brede groep van vooraanstaande Afrikaanse kunstenaars. Werk van hem was vertegenwoordigd in de toonaangevende tentoonstelling Africa Remix en ook te zien tijdens Documenta 12 in 2007. Het werk Offrandes de Couleurs sluit goed aan bij het beleid van het museum om eigentijdse werken in verband te brengen met de veelal 19de- en vroeg 20ste-eeuwse collectie, waarbij de nadruk wordt gelegd op eigentijdse kunst, geïnspireerd op Afrikaanse spirituele tradities.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds) en het Mondriaan Fonds

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Konate
Afrikaanse symboliek in Berg en Dal

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2014, pp. 32-34

Bekijk het werk in context

Tuniek Krachtobjecten

Tuniek met krachtobjecten

Dit kledingstuk is beladen met amuletten die de drager moeten beschermen en bijzondere krachten verlenen. De kleding geeft uitdrukking aan diens grenspositie. Hij is iemand die de grens tussen twee werelden – mens/natuur of mens/geestenwereld – gaat overschrijden. En dat is bepaald niet zonder risico. Voordat de jager de wildernis ingaat, dus het dorp, de mensenwereld, de cultuur verlaat, moet hij in harmonie komen met een wilde, potentieel levensgevaarlijke omgeving. Als hij zich namelijk al te zeer onderscheidt van die omgeving, hoort hij er niet bij. Dan wordt hij uitgestoten en verandert van jager in prooi.

Maker onbekend (West-Afrika), Tuniek met krachtobjecten, 20ste eeuw. Textiel en diverse materialen, H 105 cm. Afrika Museum, Berg en Dal

Olazabal Las Velas

Yo desplegué las velas

Dezelfde kleursymboliek als bij de doeken van Konaté komen we ook in het werk van de Cubaan Santiago Rodríguez Olazábal (1955) tegen. Hij is een kunstenaar uit de zogenoemde Afrikaanse diaspora. In de landen waar ooit slaven op plantages te werk werden gesteld, ontstonden nieuwe religies, geënt op het katholicisme, maar vooral Afrikaans van karakter. Olazábal is een regla de Ífa priester die regelmatig het orakel raadpleegt. De installatie Yo desplegué las velas (Ik ontvouwde de zeilen), heeft betrekking op de relatie met de (Afrikaanse) voorouders. De gebruikte kleuren - rood, wit, zwart en blauw – staan voor levenskracht, spirituele wijding/het domein van het geestelijke, de aarde en de zee, het water. De man staat harmonieus in het middelpunt van de elementen die zijn bestaan bepalen.

Santiago Rodríguez Olazábal, Yo desplegué las velas, 1997. Installatie, hout, glas, aarde, keramiek, doek, 298 x 269 cm. Afrika Museum, Berg en Dal

Reyes Chango Guerro

Chango Guerro

Een andere Cubaanse kunstenaar, Luis Ruz Reyes (1951), maakte dit beeld van Chango Guerro, een zeer krachtig geestwezen van vuur, bliksem en donder uit het Yoruba pantheon. De rode band om de hals van het beeld versterkt de kracht van het beeld.

Luis Ruz Reyes, Chango Guerro, tweede helft 20ste eeuw. Bamboe en bezem, 93 cm. Afrika Museum, Berg en Dal

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.