Offrandes de couleurs, Blanc, Rouge, Noir

Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Toegepaste kunst en Design
1950-nu
Aangekocht van de kunstenaar 2013; Afrika Museum, Berg en Dal, inv.nr. 701-3

Offrandes de Couleurs heeft de vorm van een oude Afrikaanse jagerstuniek, zij het zeer uitvergroot. De verticale banen in rood, zwart en wit verwijzen naar het (dieren)offer: de kleur van bloed, aarde en de spirituele wereld. In deze abstracte hedendaagse compositie komt een complex Afrikaanse levensbeschouwing tot uitdrukking waarin de relatie tussen mensen- en geestenwereld centraal staat. Abdoulaye Konaté (1953) verwierf inter­nationale bekendheid met zijn metersbrede doeken gemaakt van diverse Malinese stoffen en appliqué’s waarmee hij op een vaak zeer poëtische manier zijn commentaar geeft op tal van actuele onderwerpen. Die kunnen betrekking hebben op religie en politiek of direct gerelateerd zijn aan oude Afrikaanse tradities.

Het westers georiënteerde blikveld is pas sinds kort aan het verbreden.

Wouter Welling, conservator hedendaagse kunst Afrika Museum

Konaté behoort tot de brede groep van vooraanstaande Afrikaanse kunstenaars. Werk van hem was vertegenwoordigd in de toonaangevende tentoonstelling Africa Remix en ook te zien tijdens Documenta 12 in 2007. Het werk Offrandes de Couleurs sluit goed aan bij het beleid van het museum om eigentijdse werken in verband te brengen met de veelal 19de- en vroeg 20ste-eeuwse collectie, waarbij de nadruk wordt gelegd op eigentijdse kunst, geïnspireerd op Afrikaanse spirituele tradities.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds) en het Mondriaan Fonds

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Konate