Kabinet voor Amalia van Solms

ca. 1650-60 Wilhelm de Rots Rijksmuseum

Wilhelm de Rots (ca. 1595 - 1650)
ca. 1650-60
Eikenhout, schildpad, palissanderhout en ivoor
B 104 cm
Rijksmuseum
Toegepaste kunst en Design
Particuliere collectie, Duitsland, 2005; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. BK-2005-19

Beschrijving

Door het gekroonde monogram op het ladenfront weten we dat dit schitterende kabinet uit de jaren 1650 is gemaakt voor Amalia van Solms, de weduwe van Frederik Hendrik van Oranje. Het kastje getuigt van Amalia's ambitie het Haagse hof internationale allure te geven, want de bijzondere stijl van het inlegwerk is onmiskenbaar geïnspireerd op Parijse voorbeelden. Het meubel is bezongen door een tijdgenoot in een gedicht, waardoor we de naam van de maker kennen en weten dat de versiering van de deuren verwijst naar de hachelijke positie van de Oranjes tijdens het Eerste Stadhouderloze Tijdperk.

Het prachtig versierde kabinet is het enige meubel uit het bezit van prinses Amalia van Solms dat thans bekend is. Doordat er een gedicht over is geschreven, weten we precies wie het heeft gemaakt en wat de symboliek van de versiering is. In de vernieuwde opstelling van het Rijksmuseum – waarin kunst en geschiedenis in samenhang getoond worden – speelt het meubel een centrale rol in een ensemble gewijd aan Frederik Hendrik en diens hof.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Beatrijs de Rooy Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds), het K.F. Hein Fonds, de M.A.O.C. Gravin van Bytlandt Stichting en de Stichting Dr Hendrik Muller's Vaderlandsch Fonds