Claux de Werve (omgeving of atelier van) (1380 - 1439)
ca. 1410-20
walnoot met originele polychromie, deels met 19de-eeuwse overschilderingen
H 49 cm
Museum Catharijneconvent
Middeleeuwen en Renaissance, Beeldhouwkunst
kunsthandel Sam Fogg, Londen, 2014; Museum Catharijneconvent, Utrecht, inv.nr. RMCC b304

Van ons allemaal sinds 2014

Het beeld van Petrus is vervaardigd door Claux de Werve of door een kunstenaar uit zijn directe omgeving. In 1406 volgde De Werve zijn oom Claus Sluter op als beeldhouwer aan het Bourgondische hof in Dijon. Sluter streefde naar meer levensechte figuren en blonk uit in expressieve houdingen en gezichtsuitdrukkingen, en dynamische draperieën. De Werve zette deze weg voort, waar het beeld van Petrus een exemplarisch voorbeeld van is. Opvallend zijn de karakteristieke kop met tot spleetjes geknepen ogen, de geprononceerde jukbeenderen en de wild krullende baard en haardos. Bovendien is de wijze waarop de plooien van het gewaad zijn uitgevoerd fenomenaal. De afhangende plooi van de linkerarm vormt een spiraal en diagonale en dynamische beweging die wordt gecreëerd door de zwaar ogende stof los over de schouders en armen de draperen versterkt de krachtige uitstraling van het beeld.

Sculpturen van Claux de Werve en omgeving ontbraken voorheen in de Collectie Nederland en dit werd beschouwd als een groot gemis. Hun werken zijn representatief voor de nieuwe naturalistische stijl die aan het Bourgondische hof ontwikkeld werd. Dit was een reactie op de heersende mode, de Internationale Gotiek, waar waarden als elegantie en lichtheid centraal stonden. De verwerving van het beeld van de heilige Petrus was een unieke mogelijkheid om deze belangrijke periode in de geschiedenis van de Nederlanden nu ook in Nederland te kunnen tonen. Daarbij past het kunstwerk naadloos in de verzameling van Museum Catharijneconvent, dat een uitstekende collectie middeleeuwse houtsculpturen heeft.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Utrechtse Rembrandt Cirkel [thans: Fonds van de Utrecht & Gooi Cirkel], haar Caius Fonds en haar Mr. J.J.A.M. Kennisfonds), het Mondriaan Fonds en het VSBfonds

Petrus
Betoverd door een beeld