Het 'Ponton de la Félicité' bij Asnières (Opus nr. 143)

1886 Paul Signac Van Gogh Museum

Paul Signac (1863 - 1935)
olieverf op doek
33,4 x 46,7 cm
Van Gogh Museum
19de-eeuwse schilderkunst, Impressionisme
1880-1950
veiling, New York (Christie’s), 16 november 2016, nr. 39b; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr. s0540S2016

Van ons allemaal sinds 2016

Het 'Ponton de la Félicité' bij Asnières is een neo-impressionistisch riviergezicht dat Paul Signac, tijdgenoot van Vincent van Gogh, in een voor die tijd revolutionaire techniek schilderde. Signac en Van Gogh waren niet alleen tijdgenoten, maar ontmoetten elkaar ook toen zij beiden in Parijs verbleven en schilderden aan de oevers van de Seine. In die periode schilderde Signac vooral moderne onderwerpen in een voor hem kenmerkende vrije pointillistische stijl met heldere complementaire kleuren. Dit werk toont deze frisse manier van schilderen bij uitstek.

Signacs manier van werken en gebruik van heldere kleuren fascineerde Van Gogh. Het vormde de basis voor zijn latere, kenmerkende stijl van naast elkaar geplaatste korte en expressieve streepjes. Met de aankoop van dit eerste pointillistische schilderij van Signac in de collectie vult het Van Gogh Museum een belangrijke lacune en kan het nu veel beter het verhaal vertellen over het belang van Signac als kunstenaar en zijn invloed op het latere werk van Van Gogh.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds 19de-eeuwse schilderkunst, haar Liesbeth van Dorp Fonds en haar Claude Monet Fonds), de BankGiro Loterij, het Mondriaan Fonds en de leden van The Yellow House

Signac Ponton de la Felicite bij Asnieres detail
Experimenten met het pointillisme