Portret van een man uit de familie Lespinette

ca. 1485-90 Hans Memling Mauritshuis

Hans Memling (1430/1440 - 1494)
ca. 1485-90
Olieverf op paneel
30,1 x 22,3 cm
Mauritshuis
Middeleeuwen en Renaissance
Veiling collectie Sir Andrew Fountaine, Londen, 7 juli 1894, nr. 46; Mauritshuis, Den Haag, inv. nr. 595

Beschrijving

Voor iets meer dan 6300 gulden kocht Abraham Bredius, de latere directeur van het museum, in 1894 dit 15de-eeuwse portret. Het werd daar op een Londense aangeboden als een werk van de Italiaanse schilder Antonello da Messina, maar Bredius herkende het direct als een meesterwerk van diens Vlaamse tijdgenoot Hans Memling (ca. 1433-1494).

’​Gisteren kocht ik te Londen in publieke veiling een puikgaaf – overheerlijk schoon – ontwijfelbaar echt portret van Memlinck!’

Abraham Bredius, bestuurslid Vereniging Rembrandt (1886-1946)

Topstukken van de zogenaamde Vlaamse primitieven waren - en zijn nog steeds - schaars in Nederlandse openbare collecties. Dit buitengewoon realistische portret door Hans Memling, dat ook nog eens voor een heel bescheiden prijs kon worden verworven, was daarom een buitenkans. Het is niet alleen een van de beste portretten van Memling, maar ook nog altijd het enige in een Nederlandse openbare collectie.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Memling