Portret van een vaandeldrager van de Leidse schutterij

1664 Ary de Vois Museum De Lakenhal

Ary de Vois (ca. 1631-33 - 1680)
olieverf op paneel
38,3 x 32,6 cm
Museum De Lakenhal
17de-eeuwse schilderkunst
kunsthandel, Verenigd Koninkrijk; Vereniging van Belangstellenden in Museum De Lakenhal (in langdurig bruikleen aan Museum De Lakenhal, Leiden, inv.nr. E 129)

Van ons allemaal sinds 2022

Ary de Vois behoort tot de 17de-eeuwse Leidse kunstenaars die men de fijnschilders is gaan noemen, omdat hun werk heel precies is geschilderd. Het nabootsen van texturen was hun specialiteit. Dit portret van een Leidse vaandeldrager is daarvan een prachtig voorbeeld. De Vois heeft de verschillende stoffen van het uniform meesterlijk getroffen: van de fijne kanten kraag met kwastjes tot de glanzende sjerp. Ook het met blinkend gouddraad geornamenteerde vaandel is verbluffend geloofwaardig geschilderd. Helaas is niet bekend wie deze fraai geklede vaandrig was, wellicht zal toekomstig onderzoek dat nog eens uitwijzen.

Museum De Lakenhal kon al werk tonen van de Leidse fijnschilder Gerard Dou en ook van verschillende leden van de kunstenaarsfamilie Van Mieris. Een schilderij van de eveneens in Leiden werkzame De Vois ontbrak echter nog in de collectie. In 1995 deed het museum tevergeefs een poging om dit portret te verwerven op een veiling. Toen belandde het in een particuliere verzameling. In 2022 deed zich een nieuwe kans voor, die het museum met beide handen aangreep. Mede dankzij steun van de Vereniging Rembrandt is Ary de Vois in Leiden voortaan altijd op zijn best te zien.

V 272 OPN2022 vzzl
Een vaandeldrager voor Leiden