De schilder in zijn werkplaats

ca. 1632 Gerrit Dou Museum De Lakenhal

Gerrit Dou (1613 - 1675)
ca. 1632
olieverf op paneel
59,1 x 43,2 cm
Museum De Lakenhal
17de-eeuwse schilderkunst
particuliere collectie, Engeland, 2020; Museum De Lakenhal, Leiden, inv.nr. S 5824

Beschrijving

Deze atelierscène is een vroeg werk van de Leidse schilder Gerard Dou. Het stilleven op de voorgrond wijst vooruit naar Dou's latere handelsmerk: de verbluffend realistische weergave van texturen. Vooral de glanzende klankkast van de luit is prachtig gelukt. Samen met de schedel en het boek, verwijst de luit hier naar de vluchtigheid van het menselijke bestaan. De schilder heeft de gelaatstrekken van Dou zelf. Wie wil voortleven, moet zijn heil zoeken bij de schilderkunst, zou de boodschap kunnen zijn.

Lange tijd leek Museum De Lakenhal zijn kans op een eigen Dou te hebben gemist. De meester was er alleen vertegenwoordigd dankzij genereuze bruiklenen. Dat veranderde met de aankoop van dit belangrijke jeugdwerk – nog geen tien jaar nadat het museum ook zijn eerste Rembrandt wist te bemachtigen. Voortaan kan het museum blijvend vertellen over een sleutelmoment in de carrière van Dou: het punt waarop hij, nog duidelijk beïnvloed door zijn leermeester Rembrandt, op eigen benen begon te staan.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar VriendenLoterij Aankoopfonds, haar Themafonds 17de-eeuwse schilderkunst en haar Daan Cevat Fonds), de Vereniging van Belangstellenden in Museum De Lakenhal, Carla van Steijn en een tweede particulier die wenst anoniem te blijven

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Dou Schilder in zijn werkplaats detail 3