Portret van Louise Isabella Hermeline van Reede-van Wassenaar van Duivenvoorde

1755 Jean-Étienne Liotard Kasteel Amerongen

Jean-Étienne Liotard (1702 - 1789)
pastel op perkament
55 x 45 cm
Kasteel Amerongen
Prenten en Tekeningen
1977
familie Van Aldenburg Bentinck, Amerongen; Stichting Kasteel Amerongen, 1977, inv.nr. 0837

Van ons allemaal sinds 1977

Deze voorname dame is de moeder van Maria Frederike, het meisje op Liotards beroemde kinderportret, dat zich sinds 1983 in het J.P. Getty Museum bevindt. Vermoedelijk ontstonden de portretten in dezelfde periode, rond de jaarwisseling van 1755-'56, toen zowel Liotard als de familie Van Reede in Den Haag verbleef. Waarschijnlijk kwam de familie in contact met de kunstenaar via het stadhouderlijk hof, waarvan Liotard in de herfst van 1755 al een paar opdrachten had gekregen. Dat het inmiddels winter was, kunnen we zien aan de mof waarin de gravin haar handen heeft gestoken.

Dit portret maakt deel uit van het interieur van de bibliotheekkamer in Kasteel Amerongen, dat in 1977 met steun van de Vereniging Rembrandt is aangekocht door de Stichting Kasteel Amerongen van de familie Van Aldenburg Bentinck, die het kasteel voordien bewoonde. Het portret heeft bovendien een historische band met het kasteel, want de familie Van Reede bracht de zomers door op Kasteel Amerongen, dat destijds in hun bezit was.