Portretbuste van een onbekende heer, naar rechts gewend

ca. 1648 Gerard ter Borch II

0 38 2319 2015 1 1 1
Gerard ter Borch II
ca. 1648
Zwart krijt op blauw (verkleurd) papier
93 x 66 mm
Rijksprentenkabinet, Rijksmuseum
Prenten en Tekeningen
Veiling The I.Q. van Regteren Altena Collection, Part IV, Amsterdam (Christie's), 13 mei 2015, nr. 220, Rijksprentenkabinet, Rijksmuseum, inv. n° RP-T-2015-

Deze studie, op papier met afgeschuinde hoeken, is verwant aan enkele andere miniatuurportretten door Ter Borch in het Rijksprentenkabinet. Vermoedelijk maakten al deze portretten deel uit van een reeks, waarvan gesuggereerd is dat het Spaanse heren zijn.

In 2014 en 2015 heeft de Vereniging Rembrandt op de vier achtereenvolgende veilingen van de collectie Van Regteren Altena 31 kavels voor het Nederlands openbaar kunstbezit verworven. De actie deed enigszins denken aan het eerste optreden van de Vereniging in oprichting in 1883, toen meer dan 500 tekeningen uit de collectie Jacob de Vos voor het Nederlands openbaar kustbezit werden aangekocht. Onder de aanwinsten van 2015 bevinden zich twee portretstudies door Gerard ter Borch, die aansluiten bij enkele andere miniatuurportretten door Ter Borch in het Rijksprentenkabinet.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Gainsborough Landschap Met Twee Koeien Een Herder En Een Melkmeid Bijgesneden
crowdfunding

Fan van Aelbert Cuyp en Engelse romantiek? Help het Dordrechts Museum aan een topstuk van Thomas Gainsborough.