Rivierlandschap met ruiters

ca. 1653-57 Aelbert Cuyp Rijksmuseum

Aelbert Cuyp (1620 - 1691)
ca. 1653-57
olieverf op doek
128 x 227,5 cm
Rijksmuseum
17de-eeuwse schilderkunst
1965
collectie Edmond de Rothschild, Parijs, 1965; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. SK-A- 4118

Van ons allemaal sinds 1965

Onder de imposante wolkenlucht ligt een heuvelachtig landschap waarin twee ruiters halt houden. Net als de herder met zijn kudde, zijn de ruiters hier niet voor niets gestopt: de dieren kunnen op deze plek makkelijk het kalme en koele water in om te drinken. De eenden kijken er niet eens meer van op. Cuyp overgoot dit idyllische geheel met zijn typerende gouden gloed, waardoor de warmte bijna voelbaar is. Dat zuidelijke zonlicht ontleende hij waarschijnlijk aan de schilderijen van collega's die wel naar Italië waren gereisd, zoals de Utrechter Jan Both.

De rivierlandschappen van Aelbert Cuyp waren in de 18de eeuw vooral in Engeland zó gewild, dat er in Nederland al snel geen meer te vinden was. De laatste grote Cuyp die zich nog hier bevond, werd tegen het einde van 19de eeuw door de familie Six verkocht. In 1965 kon het Rijksmuseum mede dankzij de Vereniging Rembrandt dit indrukwekkende Rivierlandschap met ruiters verwerven, dat hoog op het wensenlijstje van het museum stond. Het behoort sindsdien tot de absolute hoogtepunten van de collectie 17de-eeuwse schilderkunst van het museum.

Aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt, de Staat der Nederlanden en de Stichting tot Bevordering van de Belangen van het Rijksmuseum