Schaatsers bij een Hollandse stad

1857 Andreas Schelfhout Kasteel Duivenvoorde

Andreas Schelfhout (1787 - 1870)
olieverf op doek
95 x 157 cm
Kasteel Duivenvoorde
19de-eeuwse schilderkunst
particuliere collectie, Brasschaat, 2015; Museum Kasteel Duivenvoorde, Voorschoten, inv.nr. DVS00501

Van ons allemaal sinds 2015

Het is hartje winter, het landschap is besneeuwd, het ijs kraakt en jong en oud genieten van wintervertier. Ze zwieren over het ijs, maken een gezellig babbeltje of warmen zich bij de koek en zopie. De sfeer is ontspannen. Een late middagzon zet het tafereel in een sferisch licht. Schaatsers bij een Hollandse stad van de Haagse romantische landschapschilder Andreas Schelfhout kan met recht de ‘Schelfhout onder de Schelfhouts’ worden genoemd. Het is een van zijn grootste winterlandschappen en van hoge artistieke kwaliteit.

Schaatsers bij een Hollandse stad is een bijzondere aankoop voor Kasteel Duivenvoorde. Deze buitenplaats was sinds 1866 in bezit van Hendricus Adolphus Steengracht, een fervent verzamelaar van schilderijen, geheel in lijn met de generaties voor hem. Zijn collectie bracht hij onder in zijn Haagse woonhuis aan de Lange Vijverberg in Den Haag en op zijn geliefde Duivenvoorde. Dit winterlandschap van Schelfhout kocht Hendrik Steengracht van Oosterland in 1857, direct van de kunstenaar zelf. Met deze aankoop is Schelfhout in Nederland op het hoogste niveau vertegenwoordigd en is ook de 19de-eeuwse schilderkunst in de collectie van Kasteel Duivenvoorde met een topstuk verrijkt.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds], haar Stortenbeker Fonds, haar Caius Fonds en haar Themafonds 19de-eeuwse schilderkunst), het VSBfonds, de Stichting Duivenvoorde, SAGRO, het Fonds 1818, de Stichting der Heerlijkheden Oosterland, Sirjansland en Oosterstein, De Frans Mortelmans Stichting, het Jacoba van Wassenaerfonds,de Gravin van Bylandt Stichting, twee anonieme particuliere fondsen, het Restauratiefonds Duivenvoorde en particulieren

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Schelfhout Schaatsers bij een Hollandse stad detail