Sneeuwlandschap met sloot

Olieverf op doek
31 x 43 cm
Museum Belvédère
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
Collectie familie Van Issenhoven, 2011; Ottema-Kingma Stichting, Leeuwarden (in langdurig bruikleen aan Museum Belvédère, Heerenveen-Oranjewoud, inv.nr. 0990)

Beschrijving

Voor zijn kunst keek Jan Mankes altijd naar zijn directe leefomgeving; dit landschap zag hij vlakbij zijn atelier in Friesland. Het is een weids winterlandschap, waarin de besneeuwde weilanden veel meer ruimte krijgen dan de lucht. Mankes bouwde het schilderij op uit horizontale stroken: grijze lucht, witte weilanden, een sloot en opnieuw een besneeuwde slootkant. De kleine details in dat landschap, wat takken, een hooistapel, een paar kale bomen en de molens aan de horizon, benadrukken de uitgestrektheid. Het is er leeg en stil, op het geluid van de vogels na.

In de periode 1912-1915 woonde en werkte Mankes in het Friese dorpje De Knipe, op nog geen kilometer van Museum Belvédère. Op sommige plaatsen ziet het landschap er daar nog net zo uit als op dit schilderij. In de collectie van Museum Belvédère, waar speciale aandacht is voor Friese kunst, vervulde het kunstwerk een belangrijke rol. Toen de bruikleenovereenkomst werd beëindigd, wilde het museum deze Mankes graag aankopen. Daarom werd hulp gevraagd van de Vereniging Rembrandt, die echter geen particuliere musea ondersteunt. Omdat zij het belang van deze aankoop wel onderschreef, hielp zij de Ottema-Kingma Stichting het kunstwerk te verwerven. Die gaf het in langdurig bruikleen aan Museum Belvédère.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds)

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Mankes