Sneeuwlandschap met sloot

Olieverf op doek
31 x 43 cm
Museum Belvédère
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
Collectie familie Van Issenhoven, 2011; Museum Belvédère, Heerenveen-Oranjewoud, inv.nr. 0990

Het schilderij Sneeuwlandschap met een sloot is een van de schilderijen die Jan Mankes (1889-1920) in de direct omgeving van het huidige Museum Belvédère heeft gemaakt. Het geeft een beeld van het toenmalige landelijke gebied dat op sommige plekken rond het museum onveranderd is gebleven. Mankes heeft gekozen voor het fletse licht van grauwe winterluchten die geen schaduwen werpen. Ragfijn tekenen de hoofdvormen zich in dit bijna lege landschap tegen de bleke achtergrond af. De compositiewordt nadrukkelijk bepaald door de horizontale banen van de bevroren, grijsblauwe sloot en de asgrauwe lucht. Twee hoopjes takken op de voorgrond, twee hooistapels in het besneeuwde veld, kleinere vormen op de achtergrond en de contrasterende accenten van opvliegende kraaien benadrukken de immense leegte en stilte. De zachte lijnen van sloten en afrastering doorsnijden de witte velden tot aan de einder en bindende compositie.

Museum Belvédère is een jong museum, gelegen bij landgoed Oranjewoud net buiten Heerenveen, dat moderne en hedendaagse kunst met een accent op Friesland toont. Tot de vaste collectie behoren werken van kunstenaars als Jan Altink, Jan Mankes en Hendrik Werkman. Het museum kon het Sneeuwlandschap met sloot van Jan Mankes verwerven dat nauw verbonden is met de omgeving van Museum Belvédère.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds)

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Mankes