Schets voor een regentenstuk in een omlijsting

ca. 1617 Cornelis van der Voort Amsterdam Museum

Cornelis van der Voort (1576 - 1624)
ca. 1617
Pen en penseel in bruine inkt
12,6 x 16,6 cm
Amsterdam Museum
Prenten en Tekeningen
Veiling Collectie I.Q. van Regteren Altena, Part II, Amsterdam (Christie's), 10 december 2014, nr. 119; Amsterdam Museum, inv.nr. 1411

Beschrijving

Velen kennen de regenten­portretten uit de Gouden Eeuw, zoals De staalmeesters van Rembrandt. Minder bekend zijn de pioniers van dit genre. Cornelis van der Voort was de eerste die op het idee kwam regenten zittend rondom een tafel af te beelden. In dit ontwerp experimenteert hij met deze nieuwe compositievorm. Het groepsportret dat hij op basis hiervan maakte bevindt zich in het Amsterdam Museum. Nu zijn voorstudie en schilderij dus in dezelfde collectie.

In 2014 en 2015 heeft de Vereniging Rembrandt op de vier achtereenvolgende veilingen van de collectie Van Regteren Altena 31 kavels voor het Nederlands openbaar kunstbezit verworven. De actie deed enigszins denken aan het eerste optreden van de Vereniging in oprichting in 1883, toen meer dan 500 tekeningen uit de collectie Jacob de Vos voor het Nederlands openbaar kustbezit werden aangekocht. Onder de aanwinsten bevindt zich deze schets voor een regentenstuk.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij het VSBfonds en de Stichting Nationaal Kunstbezit

Regentenstuk
Regentenportret in wording