Schets voor een regentenstuk in een omlijsting

ca. 1617 Cornelis van der Voort

0 38 2270 2014 1 1 2
Cornelis van der Voort
ca. 1617
Pen en penseel in bruine inkt
126 x 166 mm
Amsterdam Museum
Prenten en Tekeningen
Veiling The I.Q. van Regteren Altena Collection, Part II, Amsterdam (Christie's), 10 december 2014, nr. 119; Amsterdam Museum

Velen kennen de regenten­portretten uit de Gouden Eeuw, zoals De staalmeesters van Rembrandt. Minder bekend zijn de pioniers van dit genre. Cornelis van der Voort was de eerste die op het idee kwam regenten zittend rondom een tafel af te beelden. In dit ontwerp experimenteert hij met deze nieuwe compositievorm. Het groepsportret dat hij op basis hiervan maakte bevindt zich in het Amsterdam Museum. Nu zijn voorstudie en schilderij dus in dezelfde collectie.

In 2014 en 2015 heeft de Vereniging Rembrandt op de vier achtereenvolgende veilingen van de collectie Van Regteren Altena 31 kavels voor het Nederlands openbaar kunstbezit verworven. De actie deed enigszins denken aan het eerste optreden van de Vereniging in oprichting in 1883, toen meer dan 500 tekeningen uit de collectie Jacob de Vos voor het Nederlands openbaar kustbezit werden aangekocht. Onder de aanwinsten bevindt zich deze schets voor een regentenstuk.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Regentenstuk
Regentenportret in wording

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2015, pp. 16-17

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.