Schutterijglas

H 20,3 cm
Amsterdam Museum
Glas
Kunsthandel Frides Laméris, Amsterdam, 2020; Koninklijk Oudheidkundig Genootschap, Amsterdam (in langdurig bruikleen aan het Amsterdam Museum), inv.nr. 4988

Beschrijving

Dit grote glas is een zogenaamd hensglas, een gebruiksglas dat met wijn gevuld rondging tijdens bijeenkomsten om elkaar voorspoed te wensen en de onderlinge band te bestendigen. Dankzij het opschrift ’T WELZIJN VAN WYK 5 is bekend door wie het is gebruikt: door de schutters van wijk 5, een van de vele tientallen wijken in Amsterdam waar de schutterij de orde en veiligheid handhaafde. Het 18de-eeuwse glas werd door het Koninklijk Oudheidkundig Genootschap (KOG) gekocht om het in bruikleen te geven aan het Amsterdam Museum.

Pronkglazen met fraaie decoraties en inscripties zijn geen zeldzaamheid in Nederlandse musea. Schutterijglazen, en al helemaal gebruiksglazen als deze, zijn daarentegen weinig bewaard. Dat heeft naast de breekbaarheid van het materiaal te maken met de ontbinding van de schutterijen in 1795, waarbij niet altijd even zorgvuldig werd omgegaan met bezittingen als glazen. Het glas is nergens beter op zijn plaats dan in het Amsterdam Museum, dat de historie van de Amsterdamse schutterijen met een veelheid aan schilderijen, gebruiksvoorwerpen en historische documenten tot leven brengt.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar KOG-Vereniging Rembrandt Fonds)

Schuttersglas wijk 5
Gespaard door de tijd