1648 Jacob Willemsz Delff II

192 x 126 cm
Museum Prinsenhof
17de-eeuwse schilderkunst
Mobilier et Objets d’Art provenant d’une villa décoréé par John Fowler et Tom Parr, Sotheby’s Parijs, 8 oktober 2015, nr. 158; Museum Prinsenhof Delft, inv. nr. PDS 341

Op het verworven schilderij zijn twee personen weergegeven, de Delftse notaris Willem Reijersz de Langue en herbergier Daniel van der Brugge. Beiden waren aangesloten bij de schutterij van het Witte Vendel, een van de vier schuttersgezelschappen die Delft in de 17de eeuw telde. Ze zijn in die hoedanigheid ten voeten uit afgebeeld, rechts De Langue als sergeant en links Van der Brugge als musketier. Dit schilderij van Jacob Willemsz Delff II (1619-1661) was onderdeel van een ensemble van monumentale groepsportretten, die het gebouw van de Schutters­doelen hebben gesierd.

‘Stukken waarvan je hoopt dat ze ooit weer opduiken bij een particulier op zolder, op een veiling of bij een kunsthandelaar, omdat ze echt een hiaat vormen in je collectie.’

Anita Jansen, conservator van Museum Prinsenhof Delft

Met de aankoop van het Schuttersstuk met de portretten van Willem Reyersz de Langue en Daniël Fransz van der Brugge door Museum Prinsenhof Delft kan na lange tijd het ensemble uit de Delftse Doelen weer worden gecompleteerd. Het werk was lange tijd onvindbaar nadat het in de 17de eeuw in handen kwam van de familie De Langue. De andere schuttersstukken die in de Delftse Doelen hingen, zijn op enig moment als beschermwaardig Delfts erfgoed terechtgekomen in het museum. Het ontbrekende stuk dook in 1939 op in Londen, maar verdween daarna weer van de radar. In de afgelopen eeuw is in verschillende publicaties betreurd dat dit werk in Delft ontbrak. Dat het nu na vele jaren alsnog zijn weg terug naar Delft heeft gevonden, is bijzonder voor de stad en voor de Collectie Nederland.

De Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds en haar Themafonds 17de-eeuwse Schilderkunst) en een anonieme schenker

Bekijk het werk in context

De Officieren Van Het Witte Vendel
1 / 3

De officieren van het Witte Vendel

In 1648 schilderde Jacob Willemsz Delff II niet alleen het herontdekte dubbelportret, maar ook het grote schuttersstuk van de officieren van het Witte Vendel. Elk vendel werd geleid door zes officieren: een kapitein, een luitenant, de vaandrig en drie sergeanten. Opmerkelijk is dat hier maar vijf van de zes officieren van het Witte Vendel zijn afgebeeld. De ontbrekende sergeant is Willem Reyersz de Langue, die zich op de nieuwe aanwinst liet portretteren. Waarom hij zich afzonderlijk heeft laten vereeuwigen in een kleiner schuttersstuk is vooralsnog een raadsel.

Jacob Willemsz Delff II, De officieren van het Witte Vendel, 1648. Olieverf op doek, 197 x 275 cm. Museum Prinsenhof, Delft

Balans Van Uitgaven En Inkomsten Naar Aanleiding Van De Schietwedstrijd Met Signaturen Van Willem De Langue En Daniel Van Der Brugge
2 / 3

De hoofdpersonen in het teruggevonden schuttersstuk kenden elkaar goed. Willem Reyersz de Langue had zijn notarispraktijk aan de noordzijde van de Markt. Daniel Fransz van der Brugge was zijn achterbuurman en eigenaar van herberg Hemelrijck aan de Voldersgracht. Als prominente leden van het Witte Vendel vormden ze in 1643 samen het bestuur van de schutterij. In die functie maakten ze in 1644 de balans op van uitgaven en inkomsten naar aanleiding van de jaarlijkse schietwedstrijd. Na controle zetten beide heren hun handtekening onderaan het document.

19 april 1644, Balans van uitgaven en inkomsten naar aanleiding van de schietwedstrijd, met signaturen van Willem de Langue en Daniel van der Brugge. Inkt op papier. Archief Delft

Portret Van Jacob Willemsz  Delff Ii 1619 1661
3 / 3

Portret van Jacob Willemsz Delff II

Dat Jacob Willemsz Delff II in 1648 opdracht kreeg voor het schilderen van twee schuttersstukken was geen toeval. Niet alleen was hij zelf sergeant bij het groene vendel, daarnaast was hij telg uit twee prominente kunstenaarsgeslachten. Deze families zijn verantwoordelijk voor alle nog bestaande schuttersstukken uit Delft. Zijn grootvader Jacob Delff I schilderde in 1592 het Vierde rot. Zijn andere grootvader, de beroemde Michiel van Mierevelt, vervaardigde in 1611 de schuttersmaaltijd, terwijl zijn oom Rochus Dellf het Oranjevendel vereeuwigde.

Willem van der Lelij, Portret van Jacob Willemsz Delff II, ca. 1730. Gouache op papier, 19 x 12 cm. Museum Prinsenhof, Delft

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.