Landschap met een episode uit de verovering van Amerika

ca. 1535 Jan Mostaert Rijksmuseum

Jan Mostaert (ca. 1475 - 1552/1553)
ca. 1535
Olieverf op paneel
86,5 x 152,5 cm
Rijksmuseum
Middeleeuwen en Renaissance
Collectie Jacques Goudstikker, VS, 1940; zijn erven, VS, 2013; Rijksmuseum, Amsterdam, inv. nr. SK-A-5021

Beschrijving

In een heuvelachtig landschap vol dieren haasten naakte, blanke mensen zich richting de zee, van waar een zwaar bepantserd leger het land binnenvalt. Met primitieve wapens proberen zij de indringers tegen te houden, maar kans op winnen lijkt gering. Dit werk beeldt vermoedelijk een vroege confrontatie uit tussen de Europese legers en Amerikaanse inboorlingen in de decennia na de ontdekking van Amerika in 1492. Schilder Jan Mostaert (ca. 1475-ca. 1552) zag Amerika zelf nooit met eigen ogen, maar liet zich inspireren door verhalen, prenten en zijn eigen fantasie. Toch lijkt dit landschap niet zomaar een uitbeelding van een specifieke gebeurtenis in de verovering van Amerika te zijn, maar eerder een symbolische voorstelling van geweld dat de vrede in het Paradijs verstoort.

Het is een geweldig schilderij! Meteen een wow-effect.

Matthias Ubl, conservator vroege Nederlandse en Duitse kunst en glas-in-lood

Het Rijksmuseum beheert een belangrijke collectie vroege Noord-Nederlandse schilderkunst. Jan Mostaert geldt als een van de belangrijkste 16de-eeuwse schilders uit Haarlem, wat destijds een voornaam centrum van kunstproductie was. Met Landschap met een episode uit de verovering van Amerika kan daarnaast bij uitstek de vroege ontwikkeling van de Hollandse landschapsschilderkunst getoond worden. De aanwinst heeft ook een grote historische waarde, als het vroegst bekende schilderij dat de verovering van Amerika uitbeeldt. Met deze verwerving is één van de vroegste en grootste Noord-Nederlandse landschapspanorama’s met een uniek thema aan de Collectie Nederland toegevoegd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit [thans Nationaal Fonds Kunstbezit], de BankGiro Loterij, het Mondriaan Fonds en het Nationaal Aankoopfonds van het ministerie van OCW, VSBfonds, Fonds 21 en de familie Goudstikker (ter nagedachtenis aan Jacques Goudstikker)

Mostaert Landschap Verovering Amerika
Scène uit de verovering van Amerika

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2013, pp. 23-27