1648 Jacob Willemsz Delff II Museum Prinsenhof Delft

Delff Schuttersstuk met het portret van Willem Reyersz de Langue nog kleiner
© Tom Haartsen
Jacob Willemsz Delff II (1619 - 1661)
Olieverf op doek
192 x 126 cm
Museum Prinsenhof Delft
17de-eeuwse schilderkunst
Veiling Parijs (Sotheby’s), 8 oktober 2015, nr. 158; Museum Prinsenhof Delft, inv.nr. PDS 341

Beschrijving

Op het verworven schilderij zijn twee personen weergegeven, de Delftse notaris Willem Reijersz de Langue en herbergier Daniel van der Brugge. Beiden waren aangesloten bij de schutterij van het Witte Vendel, een van de vier schuttersgezelschappen die Delft in de 17de eeuw telde. Ze zijn in die hoedanigheid ten voeten uit afgebeeld, rechts De Langue als sergeant en links Van der Brugge als musketier. Dit schilderij van Jacob Willemsz Delff II (1619-1661) was onderdeel van een ensemble van monumentale groepsportretten, die het gebouw van de Schutters­doelen hebben gesierd.

Stukken waarvan je hoopt dat ze ooit weer opduiken bij een particulier op zolder, op een veiling of bij een kunsthandelaar, omdat ze echt een hiaat vormen in je collectie.

Anita Jansen, conservator van Museum Prinsenhof Delft

Met de aankoop van het Schuttersstuk met de portretten van Willem Reyersz de Langue en Daniël Fransz van der Brugge door Museum Prinsenhof Delft kan na lange tijd het ensemble uit de Delftse Doelen weer worden gecompleteerd.Het werk was lange tijd onvindbaar nadat het in de 17de eeuw in handen kwam van de familie De Langue. De andere schuttersstukken die in de Delftse Doelen hingen, zijn op enig moment als beschermwaardig Delfts erfgoed terechtgekomen in het museum. Het ontbrekende stuk dook in 1939 op in Londen, maar verdween daarna weer van de radar. In de afgelopen eeuw is in verschillende publicaties betreurd dat dit werk in Delft ontbrak. Dat het nu na vele jaren alsnog zijn weg terug naar Delft heeft gevonden, is bijzonder voor de stad en voor de Collectie Nederland.

Schuttersstuk
Verdwenen schuttersstuk keert terug naar Delft

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2016, pp. 18-22