Slapende nimf door twee faunen begluurd

1884 Arnold Böcklin Van Gogh Museum

Arnold Böcklin (1827 - 1901)
olieverf op paneel
70 x 90 cm
Van Gogh Museum
19de-eeuwse schilderkunst
1880-1950
kunsthandel Jeffrey Deitch, New York, 1999; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr. s0491S1999

Van ons allemaal sinds 1999

De mythologische scènes van de Zwitser Arnold Böcklin verbeelden meestal geen bekende verhalen. Het zijn allegorische voorstellingen over menselijke drijfveren als angst, verlangen en eenzaamheid. Dit schilderij toont een bronnimf die wordt begluurd door twee faunen. Het passieve staren naar de slapende nimf geeft de scène een vreemde, broeierige sfeer. Nemen deze zinnelijke wezens genoegen met dit voyeuristische plezier?

Veel tijdgenoten keken met grote interesse naar de kunst van Böcklin. Later werd zijn werk verguisd omdat het volgens een invloedrijke Duitse criticus niet modern genoeg was. Lange tijd bezat geen enkel Nederlands museum een schilderij van hem. Dat veranderde pas in 1999, toen het Van Gogh Museum met steun van de Vereniging Rembrandt Slapende nimf door twee faunen begluurd verwierf. Met dit karakteristieke werk kon het museum voortaan ook een ander, minder bekend facet van de 19de-eeuwse kunst voor het voetlicht brengen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij het Prins Bernhard Cultuurfonds),