Slootje met overhangende dopheide

olieverf op doek
24,5 x 30,5 cm
Museum Belvédère
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
kunsthandel Matthijs Erdman, Amsterdam, 2015; Museum Belvédère, Heerenveen, inv.nr. 1747

Beschrijving

De jong gestorven schilder Jan Mankes is bekend en geliefd om zijn doorwrochte, glad geschilderde schilderijen van bescheiden formaat. Vooral zijn portretten van mensen en dieren getuigen van een zeer geconcentreerde aandacht voor zijn onderwerpen. Gedurende een korte periode experimenteerde Mankes in navolging van Vincent van Gogh met een grovere penseelvoering. In schilderijen uit deze periode is de verf rul opgebracht en grenst het onderwerp aan abstractie. Slootje met overhangende dopheide is kenmerkend voor deze experimentele fase in Mankes' carrière.

Het werk van Jan Mankes is goed vertegenwoordigd in openbaar toegankelijke collecties in Nederland. Bij de beslissing van het bestuur om steun te verlenen aan de aankoop van Slootje met overhangende dopheide speelde naast de hoge esthetische kwaliteit van het werk mee dat er vrijwel geen werk uit Mankes experimentele periode aanwezig is in de Collectie Nederland. Het schilderij heeft nog zijn originele lijst en stamt uit het bezit van Annie van Beuningen-Eschauzier, die Mankes zeer goed heeft gekend.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds] en haar Themafonds Moderne en Hedendaagse kunst [thans: Themafonds Moderne kunst])

Mankes Slootje met overhangende dopheide uitsnede
In het spoor van Vincent

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2016, pp. 30-31