Speeldoos met vier kleinere dozen

ca. 1734 maker onbekend Rijksmuseum

maker onbekend
ca. 1734
Barnsteen, hout en verguld koper
B 32,9 cm
Rijksmuseum
Toegepaste kunst en Design
Veiling Treasures Aristocratic Heirlooms, Londen (Sotheby's), 6 juli 2010, nr. 5; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. BK-2010-14

Beschrijving

Barnsteen is onvoorstelbaar oude, gefossiliseerde hars. In Europa zijn vrijwel uitsluitend kunstwerken gemaakt van barnsteen uit het Oostzeegebied. Later is deze barnsteen over delen van het tegenwoordige Polen en Noord-Oost Duitsland verspreid geraakt. Door deze oude, mysterieuze geschiedenis verwerden objecten van barnsteen tot een statusobject in vroegmodern Europa. De aangekochte speeldoos was een geschenk van Friedrich Wilhelm I, koning van Pruisen, aan stadhouder Willem IV en Anna van Hannover ter gelegenheid van hun huwelijk in 1721.

In de vernieuwde opstelling van het Rijksmuseum worden kunst en geschiedenis in samenhang getoond. Binnen het verhaal van de Nederlandse cultuur is de geschiedenis van de Oranjes een rode draad. In de afgelopen decennia is een aantal belangrijke kunstwerken uit Oranjebezit ontdekt en voor het Rijksmuseum verworven, die een ereplaats in deze presentatie hebben. De barnstenen doos van Willem en Anna vormt een prachtige aanvulling op deze groep. Het is een voor Nederland uniek voorbeeld van internationale hofcultuur, dat door zijn ongewone schoonheid en magische uitstraling bijzondere glans verleent aan de geschiedenis van ons vorstenhuis.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Beatrijs de Rooij Fonds)