Spiegel in neo-Louis XV-stijl

1887-88 Louis Majorelle Paleis Het Loo

Majorelle spiegel in de Blauwe Salon
© Niels Coppes
Louis Majorelle (1859 - 1926)
verguld hout, lakpanelen en spiegelglas
H 305 cm
Paleis Het Loo
Toegepaste kunst en Design
1880-1950
kunsthandel, Vereniging Koninkrijk; Paleis Het Loo, Apeldoorn, inv.nr.

Van ons allemaal sinds 2021

In de jaren 1880 gaf koning Willem III de gerenommeerde Franse ontwerper en meubelmaker Louis Majorelle de opdracht voor een ameublement, bestemd voor de salon van koningin Emma. Majorelle ontwierp de meubelen in de zwierige, 18de-eeuwse stijl uit de tijd van de Franse koning Lodewijk XV. Deze aanwinst betreft de imposante, meer dan drie meter hoge spiegel uit dat ameublement, uitgevoerd met beschilderde panelen die gedecoreerd zijn met putti (engeltjes) en bloemen.

Een groot deel van het Majorelle-ameublement bevond zich nog in de collectie van Paleis Het Loo. De verblijfplaats van de spiegel was echter niet bekend, totdat hij in 2011 door de erven van koningin Juliana werd aangeboden op een veiling bij Sotheby’s ten behoeve van vier goede doelen. Paleis Het Loo werd toen helaas overboden, maar dankzij de steun van de Vereniging Rembrandt lukte het in 2021 de spiegel alsnog te verwerven. Daarmee is het kunstobject terug in de historische setting op de plek waarvoor hij werd ontworpen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!