Stadskan van Nijmegen

H 68,5 cm
Valkhof Museum
Toegepaste kunst en Design
particuliere collectie, Piershil, 2020; Valkhof Museum, Nijmegen, inv.nr. 2020.45

Beschrijving

Deze stadskan werd in 1574 samen met zeventien andere kannen voor het Nijmeegse stadsbestuur gemaakt. De kannen werden gebruikt om wijn te schenken bij bijzondere gelegenheden, zoals bij het bezoek van een hoogwaardigheidsbekleder. Vanwege die representatieve functie heeft de stadskan een imposant formaat en is hij voorzien van fraaie decoraties. Stadskannen waren in veel Nederlandse steden in gebruik, maar de Nijmeegse kannen behoren tot de mooiste. Ze zijn rijk gedecoreerd - met draak- en leeuwfiguren - en uitzonderlijk elegant van vorm door de ingesnoerde ‘buik’ en het hoge deksel.

'De stadskan geeft ons een uniek inkijkje in het laatmiddeleeuwse Nijmegen. Het is een zeer aansprekende aanwinst uit deze periode van grote economische en culturele bloei voor de stad.'

Hedwig Saam, directeur Valkhof Museum

Lange tijd was van het achttiendelige ensemble stadskannen uit 1574 nog maar één exemplaar bekend. Die stadskan bevond zich al in de collectie van Museum Het Valkhof. De verrassing was groot toen dit tweede exemplaar enkele jaren geleden opdook bij een verzamelaar die het als een 18de-eeuwe Duitse wijnkan had gekocht. Museum Het Valkhof wilde de twee stadskannen graag herenigen, zodat een beter beeld zou kunnen worden gegeven van de weelde die de stadskannen als ensemble uitstraalden. Eeuwenlang was die kijkervaring voorbehouden aan hooggeplaatste gasten van het Nijmeegse stadsbestuur; dankzij deze aankoop kunnen bezoekers van het Valkhof Museum er voortaan ook een glimp van opvangen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Eleonora Jeuken-Tesser Fonds) en een particulier

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

2020 45 Stadskan 1details