Stel bloemenhouders in de vorm van een man en vrouw

ca. 1690 Adrianus Kocx

Bloemhouders
Adrianus Kocx
ca. 1690
Tinglazuuraardewerk
H 42,5 cm
Gemeentemuseum Den Haag
Keramiek
Kunsthandel Aronson, Amsterdam, 2014; Gemeentemuseum Den Haag, inv.nr. 1054562

Deze bloemhouders stellen een man en een vrouw met manden in de armen voor. Gekleed naar het Nederlands-Engelse modebeeld van die tijd draagt de man een Japonse rock en de vrouw een mantua (japon) met sleep, zoals bekend in koninklijke kringen en bij de elite. De sierlijke bloemenvazen zijn rond 1690 vervaardigd bij De Grieksche A, een van de belangrijkste plateelbakkerijen van Delft en hofleverancier van stadhouder Willem III en zijn echtgenote prinses Mary Stuart. Figuurplastieken van deze grootte zullen voor de Grieksche A een tour de force zijn geweest, ook al behoorde deze fabriek tot de beste in Delft. Dat toont zich onder meer in de nog wat naïeve weergave van de gezichten en proporties, wat in zekere zin ook weer de charme van een dergelijk gedurfde en vernieuwende vorm uitmaakt.

De gedachte dat nogmaals een stel van deze volstrekt ongebruikelijke en op vele punten unieke set ooit nog elders zal opduiken bij of via de kunsthandel, lijkt verwaarloosbaar klein. Het was dus nu of nooit, niet alleen voor het Gemeentemuseum, waar deze set een hoofdrol vervult in de collectie Delftse bloemenvazen, maar zeker ook voor de Collectie Nederland, waarvoor juist de topstukken van Delfts aardewerk ook internationaal gezien als het meest typerende product van de Nederlandse kunstnijverheid in de Gouden Eeuw gelden.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, VSBfonds, Hendrik Muller Fonds en de Vrienden van het Gemeentemuseum

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.