Bloemstilleven met akkerbloemen en rozen

ca. 1886-87 Vincent van Gogh Kröller-Müller Museum

Vincent van Gogh (1853 - 1890)
ca. 1886-87
Olieverf op doek
100 x 80 cm
Kröller-Müller Museum
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
1974
Collectie A.H.E.M. Philips-De Jonge, Eindhoven, 1974; Kröller-Müller Museum, Otterlo, inv.nr. KM 100.067

Beschrijving

Dit grote en weelderige bloemstuk, met een grote hoeveelheid bloemen rond de vaas, is a-typisch voor Van Gogh. Al vrij snel na de verwerving in 1974 ontstond er dan ook twijfel over de toeschrijving en in de bestandscatalogus van 2003 werd het schilderij zelfs afgeschreven. Onderzoekers bleven nieuwsgierig naar dit schilderij, ook omdat röntgenfotografie was gebleken dat het bloemstuk over een voorstelling van twee mannen is gevechtshouding was geschilderd. Dankzij nieuw onderzoek in 2010 met een synchrotron (deeltjesversneller) werd de onderliggende voorstelling zichtbaar gemaakt en toen bleek dat dit een verloren gewaand schilderij va twee worstelaars was dat Van Gogh eind januari 1886 in Antwerpen was geschilderd. Veder onderzoek, waaronder naar de gebruikte pigmenten, bevestigde dat ook het bloemstilleven wel degelijk eigenhandig is.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Van Gogh Stilleven Met Akkerbloemen En Rozen
Stilleven met akkerbloemen en rozen