Stilleven met rozentak in Chinese vaas met vlinders en andere insecten

1653 Franciscus de Geest (toegeschreven aan) Fries Museum

Franciscus de Geest (toegeschreven aan) (1635 - 1702)
waterverf en gouache op perkament
30,5 x 24,2 cm
Fries Museum
Prenten en Tekeningen
kunsthandel Onno van Seggelen Fine Arts, Rotterdam, 2019; Fries Museum, Leeuwarden, inv.nr. S2019-065

Van ons allemaal sinds 2019

In een vaasje van blauwwit porselein staat een flinke tak zachtroze Centifolia-rozen in bloei, half geopend en in de knop. Op en om de rozentak heen vliegen en zitten vlinders, rupsen en kevertjes. De tekening kan met vrij grote zekerheid worden toegeschreven aan François de Geest, een Friese kunstenaar die vooral bekendheid geniet als maker van twee imposante florilegia (boeken met gedetailleerde botanische tekeningen) die worden bewaard in Italië en de VS. Zelfstandige tekeningen van zijn hand zijn uiterst zeldzaam.

Tot aan de verwerving van dit bloemstilleven was er slechts één werk van De Geest aanwezig in ons gemeenschappelijk kunstbezit: een geschilderde voorstelling van insecten, eveneens in bezit van het Fries Museum. De aankoop van deze tekening heeft het museum in staat gesteld ook een indruk te geven van het talent van De Geest als botanisch tekenaar. Daarnaast is het werk vanuit historisch oogpunt interessant, als vroege getuige van de import van een bepaald type Chinees porselein, het zogenaamde overgangsporselein.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Dorodarte Kunst Fonds en haar Saskia Fonds)