Textiele objecten en prototypes

1950-nu
collectie Hella Jongerius; TextielMuseum, Tilburg, inv.nrs. XXX

Van ons allemaal sinds 2024

In het veelzijdige oeuvre van Hella Jongerius en haar studio Jongeriuslab speelt textiel een belangrijke rol. Deze aanwinst bestaat uit elf textiele objecten, waaronder prototypes voor wandkleden die Jongerius in 2005 in het kader van een IKEA-Unicef-project ontwierp. Een ander object is het prototype van de Knitted Lamp, die in 1995 werd gerealiseerd in opdracht van het platform Droog Design. Van recenter datum is het geweven wandwerk Aerial View (2019) uit de serie ‘Woven Windows’ – een verwijzing naar de textielkunst van Bauhauspionier Anni Albers.

Het TextielMuseum volgt Hella Jongerius al sinds het begin van haar carrière. Sindsdien heeft het museum een belangrijk overzicht van Jongerius' textiele werk bijeengebracht. Toch bevatte die collectie een aantal lacunes, die het museum met deze aanwinst heeft gedicht. Bovendien gaat de aankoop gepaard met de schenking van het gehele textiele designarchief door Hella Jongerius. Dankzij die schenking en deze aanwinst is Jongerius' textiele oeuvre voortaan nog beter vertegenwoordigd in het TextielMuseum.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds)

2 Sampler Blanket1
Hella Jongerius: vernieuwende ontwerper en kunstenaar met textiel

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2024, pp. 40-44