Twee dienstboden op een Amsterdamse brug bij avond

ca. 1890-95 George Hendrik Breitner Teylers Museum

Kunstenaar
George Hendrik Breitner (1857 - 1923)
Datering
ca. 1890-95
Techniek
olieverf op doek
Afmetingen
78 x 117,2 cm
Museum
Teylers Museum
Verzamelgebied
19de-eeuwse schilderkunst
Periode
1880-1950
Gesteund in
1969
Herkomst
veiling, Amsterdam (Mak van Waay), 15 december 1969; Teylers Museum, Haarlem, inv.nr. KS 224

Van ons allemaal sinds 1969

Op zijn 25ste schreef Breitner in een brief dat hij ‘schilder van het volk’ wilde worden en daar hoorden hardwerkende dienstmeisjes zeker bij. Van Breitner kregen deze jonge dienstbodes, in de donkere avond op een Amsterdamse brug, de volle aandacht. Rond 1890 ontdekte Breitner het jonge medium van de fotografie en wat hij in de stad met zijn fotocamera aan plaatjes schoot, verscheen daarna vaak ook op zijn schilderdoeken. Met zijn interesse voor de lagere sociale klassen werd zo het straatbeeld met dienstmeisjes en arbeiders voor de eeuwigheid vastgelegd. De bijzondere afsnijding van de voorstelling doet ook nu nog fotografisch aan.

Waarom gesteund

Breitner was, samen met Isaac Israëls, in de late 19de eeuw een van de meest succesvolle schilders in Amsterdam. Zijn dubbeltalent als fotograaf en schilder maken hem ook vandaag nog een geliefd kunstenaar. Het schilderij met de twee dienstboden past goed in de uitgebreide collectie Nederlandse 19de-eeuwse schilderkunst van Teylers Museum, waarin ook het werk is opgenomen van Isaac Israëls, die voor zijn befaamde losse toets inspiratie vond bij Breitner. Bovendien heeft het museum schetsboeken en een aquarel van Breitner in bezit. Het schilderij is daarop een prachtige aanvulling.

Met dank aan

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en het Prins Bernhard Fonds

Vragen

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!