Twee paar zoutvaten

1639/43 Johannes Lutma Rijksmuseum

Johannes Lutma (1587 - 1669)
zilver, gedeeltelijk verguld
H 24,2 cm (het paar uit 1639) en 23,6 cm (het paar uit 1643)
Rijksmuseum
17de-eeuwse schilderkunst
erven Emma Budge; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nrs. BK-1960-13-A, BK-1960-13-B, BK-2023-9 en BK-2023-10

Van ons allemaal sinds 2023

Johannes Lutma was de belangrijkste zilversmid in het 17de-eeuwse Amsterdam. Hij werkte in de zogeheten kwabstijl, die gekenmerkt wordt door vloeiende, aan de natuur ontleende motieven en fantasievolle elementen, zoals monsters en groteske maskers. Dit ensemble betreft twee paren van twee zoutvaten, die oorspronkelijk onderdeel waren van een groter ensemble. Elk zoutvat is gedecoreerd met een dolfijn waarop een jongen zit die een schelp of een stuk koraal in zijn hand houdt. De voet van de zoutvaten wordt gevormd door de koppen van fantasiewezens.

'Deze prachtige zoutvaten behoren tot de weinig overgebleven voorbeelden van Johannes Lutma’s virtuositeit. Dat we ze nu als ensemble kunnen tonen maakt het extra bijzonder. Met deze restitutie en aankoop doen we recht aan de geschiedenis.'

Taco Dibbits, hoofddirecteur Rijksmuseum

Deze zoutvaten zijn bekenden in de Collectie Nederland. Vanaf 1960 beschikte het Rijksmuseum over één paar, het andere verbleef in het Amsterdam Museum. Recent bleek echter dat beide paren eigendom zijn geweest van de Duits-Joodse verzamelaar Emma Budge en dat haar erven de kunstobjecten in 1937 naar alle waarschijnlijkheid gedwongen hebben verkocht. Daarom werden de zoutvaten gerestitueerd, waarna het Rijksmuseum van de erven de gelegenheid kreeg om de zoutvaten aan te kopen. De Vereniging Rembrandt hielp het museum bij deze aanwinst omdat het zeldzame en bijzondere werk van Johannes Lutma een sleutelrol speelt in het verhaal van de Nederlandse zilverkunst, dat het Rijksmuseum als geen ander kan vertellen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Zilver), de VriendenLoterij, het Mondriaan Fonds en via het Rijksmuseum Fonds: de nalatenschap H. de Looper, de schenkingen van het Ton en Judy van Heuzen-Dijksma fonds, het Ernst Nijkerk-fonds en de heer H.B. van der Ven

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Lutma Twee paren zoutvaten