Ultimate Painting No. 39

1960-66 Ad Reinhardt Kröller-Müller Museum

Ad Reinhardt (1913 - 1967)
1960-66
Olieverf op doek
152,4 x 152,4 cm
Kröller-Müller Museum
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
Kunsthandel James Mayor Gallery, Londen, 2010; Kröller-Müller Museum, Otterlo, inv.nr. KM131.885

Beschrijving

Ad Reinhardt (1913-1967) was een Amerikaanse kunstenaar in de abstract-geometrische traditie, een iets jongere tijdgenoot van Barnett Newman en Mark Rothko. Zijn artistieke ontwikkeling stond in het teken van zijn zoektocht naar de essentie van kunst. Dit werk kwam voort uit een overtuiging dat kunst alleen maar zichzelf kan zijn en dat de essentie ervan het best kan worden ervaren door het kunstwerk zoveel mogelijk te ontdoen van alles wat daarvan afleidt. Reinhardt ontwerpt daarvoor een theoretische rechtvaardiging, die voortdurend wijst op wat kunst niet is. Met zijn schilderijen en zijn theoretische werk zet hij zichzelf in de schilderkunstige en filosofische traditie van degenen die gefascineerd zijn door de leegte, het einde of het niets. Het meditatieve, voor sommigen hallucinerende karakter van zijn schilderijen is dan ook de meest in het oog springende kwaliteit. Door Reinhardts technische vakmanschap en door zijn geconcentreerde manier van denken en doen zijn duizelingwekkende schilderijen ontstaan. Zo wordt ervaarbaar wat zijn kunst wel is.

Ad Reinhardt werd door de minimalistische en conceptuele kunstenaars van de decennia daarna als een belangrijk wegbereider gezien. Opmerkelijk genoeg was in geen enkele Nederlandse openbare verzameling werk van zijn hand aanwezig. Het Kröller-Müller Museum, dat een prachtige collectie minimalistische en conceptuele kunst heeft, keek jarenlang uit naar een kans om een schilderij van Reinhardt aan de verzameling toe te voegen. In 2010 werd dit geduld beloond.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds), de BankGiro Loterij en de Mondriaan Stichting

Reinhardt Ultimate Painting No 39