Vaas met bloemen in een stenen nis

1615 Roelant Savery

Savery Verkleind Min
Savery Verkleind Min
Kunstenaar
Roelant Savery
Datering
1615
Techniek
Olieverf op paneel
Afmetingen
63,2 x 44,7 cm
Museum
Mauritshuis
Verzamelgebied
17de-eeuwse schilderkunst
Periode
1600-1700
Gesteund in
2016
Herkomst
Kunsthandel Colnaghi, Londen, 2016; Mauritshuis, Den Haag, inv.nr. 1213

Vaas met bloemen in een stenen nis is een van de meest ambitieuze bloemstillevens van Roelant Savery (1576/1578-1639). Die ambitie blijkt niet alleen uit het relatief grote formaat (het paneel is het op twee na grootste bloemstuk van de kunstenaar), maar ook uit de zorg waarmee de details zijn uitgevoerd. Zo zitten er vlinders en insecten op de schitterende bloemen en scharrelen in de nis hagedissen en kevers rond. Opvallend in de bloemenpracht zijn de doornentakken in het hart van de voorstelling. Kleine, geschilderde beschadigingen in de omlijsting versterken de trompe-l’oeil werking van de voorstelling, evenals de twee vliegen op de lijst. Onderaan zijn Savery’s signatuur en het jaartal 1615 als het ware in de rand van de stenen nis gebeiteld.

Waarom gesteund

Het Mauritshuis deed vlak voor de TEFAF een aanvraag bij de Vereniging Rembrandt voor financiële steun bij de aankoop van dit schilderij. Het betrof een spoedaanvraag aangezien het schilderij de potentie had om een publiekslieveling te worden op de TEFAF en het Mauritshuis deze aankoop niet wilde mislopen. Naast de schoonheid van dit schilderij geldt ook de toegevoegde waarde voor de collectie van het Mauritshuis en daarmee ook voor de Collectie Nederland als belangrijk argument om deze aanvraag te steunen. Het Mauritshuis kan met Vaas met bloemen in een stenen nis de ontwikkeling van het zelfstandig bloemstilleven nu optimaal laten zien.

Met dank aan

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds 17de-eeuwse Schilderkunst), de BankGiro Loterij en de heer H.B. van der Ven

Bekijk het werk in context

Ludiger Ring Narcissen Maagdenpalm Viooltjes Kan
1 / 3

Narcissen, maagdenpalm en viooltjes in een kan

Dit omstreeks 1562 te dateren paneel van de Westfaalse kunstenaar Ludger tom Ring (1522-1584) is een uitzonderlijk vroeg voorbeeld van een zelfstandig bloemstilleven. Waarschijnlijk schilderde hij dit en andere bloemstillevens tijdens een meerjarig verblijf in Antwerpen, wat hem een rechtstreekse voorloper maakt van de latere Antwerpse bloemschilders, onder wie Jan Brueghel I en Ambrosius Bosschaert I. Het paneeltje van Ludger tom Ring vormt een mooie inleiding op Saverys Vaas met bloemen in een stenen nis en de andere bloemstillevens in het Mauritshuis.

Ludger tom Ring de Jonge, Narcissen, maagdenpalm en viooltjes in een kan, ca. 1562. Olieverf op paneel, 35 x 15 cm. Mauritshuis, Den Haag

Savery Bloemstuk Hagedissen
2 / 3

Bloemstuk met twee hagedissen

Dit schilderij van Roelant Savery uit 1603 (Centraal Museum, Utrecht) is het vroegst bekende zelfstandige Nederlandse bloemstilleven. Waarschijnlijk schilderde Savery het nog in Amsterdam, kort voor zijn vertrek naar Praag, waar hij hofkunstenaar van de Habsburgse keizer Rudolf II zou worden. Net als op de aanwinst Vaas met bloemen in een stenen nis zijn op Bloemstuk met twee hagedissen bloeiende bloemen weergegeven die in werkelijkheid hun bloeitijd in verschillende jaargetijden hebben. Ook op dit schilderij heeft Savery zandhagedissen, een neushoornkever en een doodgraver weergegeven.

Roelant Savery, Bloemstuk met twee hagedissen, 1603. Olieverf op koper, 29 x 19 cm. Centraal Museum, Utrecht.

Bosschaert Vaas Met Bloemen Venster
3 / 3

Vaas met bloemen in een venster

Ambrosius Bosschaert I (1573-1621), was de eerste schilder die zich exclusief op het bloemstilleven toelegde. Zijn specialisatie lag in symmetrische boeketten waarvan de bloemen zonder overlappingen zijn weergegeven. Dit paneel heeft dezelfde afmetingen als de Vaas met bloemen in een stenen nis van Savery, een bloemstuk dat Bosschaert mogelijk heeft gekend omdat beide schilders rond dezelfde tijd in Utrecht werkten. De schilderijen zijn zo verwant, dat ze naast elkaar worden getoond in het Mauritshuis. Opvallendste verschil tussen de twee is het decor: waar Savery een gesloten nis schilderde, koos Bosschaert voor een open venster met een wijds landschap.

Ambrosius Bosschaert I, Vaas met bloemen in een venster, ca. 1618. Olieverf op paneel, 64 x 46 cm. Mauritshuis, Den Haag

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.

Meer informatie