Vaas met bloemen in een stenen nis

1615 Roelant Savery Mauritshuis

Roelant Savery (1576 - 1639)
olieverf op paneel
63,2 x 44,7 cm
Mauritshuis
17de-eeuwse schilderkunst
kunsthandel Colnaghi, Londen, 2016; Mauritshuis, Den Haag, inv.nr. 1213

Van ons allemaal sinds 2016

Vaas met bloemen in een stenen nis is een van de meest ambitieuze bloemstillevens van Roelant Savery. Die ambitie blijkt niet alleen uit het relatief grote formaat (het paneel is het op twee na grootste bloemstuk van de kunstenaar), maar ook uit de zorg waarmee de details zijn uitgevoerd. Zo zitten er vlinders en andere insecten op de schitterende bloemen en scharrelen in de nis hagedissen en kevers rond. Opvallend in de bloemenpracht zijn de doornentakken in het hart van de voorstelling. Kleine, geschilderde beschadigingen in de omlijsting en de twee vliegen op de stenen lijst versterken de illusionistische werking van de voorstelling. Onderaan zijn Savery’s signatuur en het jaartal 1615 als het ware in de rand van de nis gebeiteld.

Het Mauritshuis deed in 2016, vlak voor de aanvang van kunstbeurs TEFAF in Maastricht, een spoedaanvraag bij de Vereniging Rembrandt voor financiële steun bij de aankoop van dit schilderij. Het schilderij had de potentie een publiekslieveling te worden op TEFAF en het Mauritshuis wilde deze aankoop absoluut niet mislopen. Het Mauritshuis kan met Vaas met bloemen in een stenen nis de ontwikkeling van het zelfstandig bloemstilleven in de Nederlandse 17de-eeuwse schilderkunst nu optimaal laten zien.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds 17de-eeuwse schilderkunst), de BankGiro Loterij en de heer H.B. van der Ven

Savery
De natuur overtroffen