Vrouwenhoofd (Extase)

1894-1906 Matthijs Maris Museum Boijmans Van Beuningen

Matthijs Maris (1839 - 1917)
1894-1906
zwart krijt en houtskool
50 x 34 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
1906
kunsthandel E.J. van Wisselingh, Amsterdam, 1906; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. MB 558

Van ons allemaal sinds 1906

Deze mysterieuze tekening is het eerste eigentijdse kunstwerk dat de Vereniging Rembrandt hielp aankopen. Maris was destijds heel beroemd en zijn kunst was duur en zeldzaam, omdat hij er niet graag afstand van deed. Vrouwenhoofd is de titel die de kunstenaar zelf voorstelde, Extase werd bedacht door Boijmans-directeur Haverkorn van Rijsewijk. Hoewel Maris dat te geaffecteerd vond, past die titel goed bij de voorstelling. De spookachtige verschijning is amper zichtbaar. Meer dan een mens, is zij een uitdrukking van een stemming of een gemoedstoestand. Het nevelachtige effect verkreeg Maris door krijt en houtskool zachtjes over het relatief grove papier te wrijven, waardoor een zweem van het materiaal aan de toplaag bleef hangen.

‘Wonderschoon werk van den geniaalsten en zeldzaamsten der levende Hollandsche meesters'

Pieter Haverkorn van Rijswijk, directeur Museum Boymans 1883-1908

Rond 1900 werd Maris door velen beschouwd als de belangrijkste levende Nederlandse kunstenaar. Daarom wilde Museum Boijmans graag dit werk van hem verwerven, ondanks de hoge prijs, die werd opgebracht met een inzamelingsactie en een renteloze lening van de Vereniging Rembrandt. Boijmans-directeur Haverkorn had vermoedelijk al in 1894 bij Maris interesse getoond, maar de aanschaf vond pas plaats in 1906, toen de kunstenaar de tekening als voltooid beschouwde. Dat Maris had besloten om de voorstelling niet te bederven met zijn 'zakelijke' signatuur, beviel Haverkorn slecht. Uit correspondentie blijkt dat hij overwoog het werk zelf te signeren. Maris was stomverbaasd toen Haverkorn hem vroeg zijn signatuur op een papiertje voor te doen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en 71 particulieren

Extase
Museumdirecteur in extase

Bovenstaand artikel verscheen ook in het voorjaarsnummer van ons kunstmagazine. Onze leden ontvangen dit blad drie keer per jaar.