Wapenborden van Jean de Melun en Philippe de Croÿ als ridders van het Gulden Vlies

Voor 1481 Pierre Coustain Het Noordbrabants Museum

Pierre Coustain (1420 - 1487)
Voor 1481
olieverf op paneel
94,5 x 58,5 cm en 94,5 x 58 cm
Het Noordbrabants Museum
Middeleeuwen en Renaissance
Particuliere collectie, Nederland: Het Noordbrabants Museum, 's-Hertogenbosch, inv.nr. XXX

Van ons allemaal sinds 2022

Deze twee wapenborden zijn oorspronkelijk afkomstig uit de Sint-Jan van 's-Hertogenbosch, waar in 1481 een kapittelvergadering van de beroemde ridders van de Orde van het Gulden Vlies werd gehouden. De orde werd in 1430 opgericht door Filips de Goede, hertog van Bourgondië, en passend bij het formele doel van de orde om kerk en geloof te beschermen, werden de bijeenkomsten altijd in kerken gehouden. Zoals gebruikelijk lieten de ridders van de orde na afloop van hun kapittelvergadering hun wapenborden achter in het kerkgestoelte van het koor. De borden werden door de kunstenaar Pierre Coustain voorzien van de wapens van de ridders, evenals het symbool van de orde: een ordeketen met daaraan het Gulden Vlies.

De Orde van het Gulden Vlies, met alleen hoge aristocraten als leden, was een belangrijke ridderorde. De reeksen wapenborden die de ridders na hun kapittels in kerken achterlieten waren een uiting van macht en verbonden bovendien de stad waar het kapittel werd gehouden met het Bourgondische hof. Voor de stad waren deze wapenborden een belangrijk en tastbaar bewijs voor dit grootse verleden. De openbare verkoop in de Franse tijd betekende dat dit belangrijke Nederlandse en Brabantse erfgoed lange tijd niet voor groot publiek toegankelijk was. Met deze aankoop zijn, samen met twee in bruikleen zijnde borden van het Rijksmuseum, nu vier Bossche wapenborden in Het Noordbrabants Museum te zien. Ze zijn bovendien de enige originele 15de-eeuwse wapenborden van de Orde van het Gulden Vlies in Nederlands openbaar kunstbezit.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Jheronimus Fonds) en de Stichting Vrienden van Het Noordbrabants Museum

Wapenbord Jean de Melun verkleind
Cieraet van de stadt