Kom met gegraveerde familiewapens

H 8 cm
Museum Landgoed Fraeylemaborg
Zilver
kunsthandel Jacob J. Roosjen, Breukelen; Museum Landgoed Fraeylemaborg, Slochteren, inv.nr. GH-B-3069

Van ons allemaal sinds 2021

Deze kom is gemaakt door de Groninger zilversmid Doe Freese voor de edelvrouw Fouwel Rengers ten Post. Haar naam is aan de onderzijde van de voet gegraveerd. De buitenkant van de kom is versierd met een vergulde rand van krullend bladwerk, onderbroken door familiewapens, die alle worden bekroond door een helmteken. Vermoedelijk was de kom aanvankelijk voorzien van een deksel, en werd zij gebruikt als een terrine voor één persoon.

Uit de periode rond 1600 is slechts weinig Groninger zilver bewaard gebleven. Voor de eeuwenoude Fraeylemaborg is deze kom bovendien een belangrijk historisch document. In de 17de eeuw werd de borg namelijk bewoond door leden van de invloedrijke familie Rengers, waartoe ook Fouwel Rengers ten Post behoorde. Daarom past deze aanwinst uitstekend in de collectie van Museum Landgoed Fraeylemaborg, dat voortaan nog beter kan vertellen over de geschiedenis van het landgoed.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Zilver, haar Groninger Fonds en haar Warning-Meijaard Fonds) en de Gerrit van Houten Stichting

Fouwel Rengers zilveren kom Fraeylemaborg 2
De kom van Fouwel