Twee onderdelen van het drieluik 1, 2 en 3 uur onder mijn appelboom

Stedelijk Museum Schiedam
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
Erven Jan en Tineke Hoekstra, Nederland ('2 uur onder mijn appelboom'), en particuliere collectie, Nederland ('3 uur onder mijn appelboom'), 2019; Stedelijk Museum Schiedam

Van ons allemaal sinds 2019

Herman de vries – hij schrijft zijn naam zonder hoofdletters ‘om hiërarchieën te vermijden’ – beschouwt de natuur als onze primaire realiteit. Daarom toont hij in zijn werk de natuur zoals zij is, met zo min mogelijk tussenkomst van de kunstenaar. Op die manier probeert hij de beschouwer de ervaringen te bieden die het mogelijk maken de poëzie van de natuur te ontdekken. Alle bladeren op het werk 1, 2 en 3 uur onder mijn appelboom zijn afkomstig van dezelfde boom, maar hebben ieder een individueel voorkomen. De invloed van bijvoorbeeld licht, voeding en windrichting hebben het uiterlijk van de afzonderlijke bladeren bepaald en ook de uiteindelijke wijze waarop ze zijn gevallen (en door de kunstenaar zijn gefixeerd).

1, 2 en 3 uur onder mijn appelboom is het eerste werk van de vries waarin hij niet alleen materialen uit de natuur gebruikt, maar ook processen die zich erin afspelen zichtbaar maakt. Het kan daarom met recht een sleutelstuk in zijn oeuvre worden genoemd. Omdat Stedelijk Museum Schiedam meer werk van de vries in zijn collectie heeft en ook werk van andere kunstenaars van de Nederlandse Nul-beweging bezit, is 1, 2 en 3 uur onder mijn appelboom in dit museum uitstekend op zijn plek. De Vereniging Rembrandt heeft het tweede en derde onderdeel van dit werk helpen aankopen, het eerste onderdeel heeft het museum in langdurig bruikleen gekregen met belofte van schenking na het overlijden van de bruikleengever.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en het Mondriaan Fonds

Herman de vries 2 uur onder mijn appelboom detail
Onder de appelboom van herman de vries

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2019, pp. 10-13