Tulpenboek

ca. 1640-1700 diverse makers Frans Hals Museum

Leyster Tulpenboek oboe 73 52 1 c
Leyster Tulpenboek oboe 73 52 2 c
Leyster Tulpenboek 0059
Leyster Tulpenboek oboe 73 52 4 c
Leyster Tulpenboek 0061
Leyster Tulpenboek 0062
Leyster Tulpenboek 0063
Leyster Tulpenboek 0064
Leyster Tulpenboek 0065
Leyster Tulpenboek 0066
Leyster Tulpenboek 0067
Leyster Tulpenboek 0068
Leyster Tulpenboek 0069
Leyster Tulpenboek 0071
Leyster Tulpenboek 0072
Leyster Tulpenboek 0073
Leyster Tulpenboek 0074
Leyster Tulpenboek 0075
Leyster Tulpenboek 0076
Leyster Tulpenboek 0077
Leyster Tulpenboek 0078
Leyster Tulpenboek 0079
Leyster Tulpenboek 0081
Leyster Tulpenboek 0082
Leyster Tulpenboek 0083
Leyster Tulpenboek 0084
Leyster Tulpenboek 0085
Leyster Tulpenboek 0086
Leyster Tulpenboek 0087
Leyster Tulpenboek 0088
Leyster Tulpenboek 0089
Leyster Tulpenboek 0090
Leyster Tulpenboek 0091
Leyster Tulpenboek 0092
Leyster Tulpenboek 0093
Leyster Tulpenboek 0094
Leyster Tulpenboek 0095
Leyster Tulpenboek 0097
Leyster Tulpenboek 0098
Leyster Tulpenboek 0099
Leyster Tulpenboek 0100
Leyster Tulpenboek 0101
Leyster Tulpenboek 0102
Leyster Tulpenboek 0104
Leyster Tulpenboek 0105
Leyster Tulpenboek 0107
Leyster Tulpenboek 0108
Leyster Tulpenboek 0109
Kunstenaar
diverse makers
Datering
ca. 1640-1700
Techniek
waterverf en zilverstift op perkament
Afmetingen
39,8 x 28,5 cm
Museum
Frans Hals Museum
Verzamelgebied
Prenten en Tekeningen
Periode
1600-1700
Gesteund in
1973
Herkomst
veiling, Londen (Sotheby's), 21 maart 1973; Frans Hals Museum, Haarlem, inv nr. OTP 73-52

Van ons allemaal sinds 1973

In de 17de eeuw werden tulpen in Nederland waanzinnig populair. In de jaren 1630 ontstond er zelfs een speculatiegolf rond deze exclusieve bloem, waardoor sommige tulpenbollen op een gegeven moment meer waard waren dan een Amsterdams grachtenpand. In 1637 kwam deze hausse tot een abrupt einde, maar de liefde voor de tulp hield aan. Daarvan getuigen ook de vele tulpentekeningen die in de jaren hierna werden gemaakt en waarvan deze bundel er maar liefst 49 bevat. Eén ervan, die van de ‘vroege Brabantsson’ (fol. 29), is van de Haarlemse kunstenaar Judith Leyster.

Waarom gesteund

Dit is een van de fraaiste overgebleven tulpenboeken uit de 17de eeuw. In het Frans Hals Museum is het fantastisch op zijn plaats, want Haarlem was het centrum van de 17de-eeuwse tulpengekte en het museum besteedt veel aandacht aan deze bijzondere geschiedenis. Met deze aankoop is het museum bovendien in bezit gekomen van een van de laatst bekende werken van Judith Leyster, een van Haarlems meest geliefde kunstenaars.

Met dank aan

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Vragen

Zie je een fout? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

20210305 Rembrandt Maud 107 WEB verkleind

Wat is jouw Rembrandt?

Heb jij ook een favoriet kunstwerk, waar je niet op uitgekeken raakt?

Mijn Rembrandt
©