Foto Zoetmulder
Kunst 30 maart 2023

50 originele fotoafdrukken van Steef Zoetmulder voor UBL

Hij was een sleutelfiguur in de naoorlogse Nederlandse kunstfotografie: Steef Zoetmulder. Met steun van de Vereniging Rembrandt heeft de afdeling Bijzondere Collecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) nu 50 eigenhandige fotoafdrukken van Zoetmulder aangekocht.

Werk en passie

Eigenlijk was hij opgeleid voor een secretariële functie, maar dat trok Steef Zoetmulder (1911-2004) toch niet aan. Zijn passie was fotograferen, al sinds hij op zijn vijftiende verjaardag een klapcamera cadeau kreeg. In 1935 opende hij na een opleiding tot ‘publiciteitsfotograaf’ een eigen studio in Schiedam. Later vestigde hij zich in Rotterdam.

Zoetmulder 07
© Steef Zoetmulder/Nederlands Fotomuseum

Steef Zoetmulder, Zonder titel [Rotterdam, E55], 1955 | ontwikkelgelatinezilverdruk, 40 x 35 cm | Universitaire Bibliotheken Leiden | gesteunde aanwinst uit 2022

Fotokunst

Zoetmulder maakte in opdracht foto’s voor allerlei doeleinden, zoals tijdschriften en folders, maar ook voor platenhoezen. Als kunstfotograaf was hij vooral geïnteresseerd in vormen en structuren, in architectuur en stillevens, die hij zo in beeld bracht dat ze iets raadselachtigs krijgen, en soms bijna abstract aandoen. Ook maakte hij fotomontages. Want fotokunst maak je niet door gewoonweg vast te leggen wat je om je heen ziet, vond Zoetmulder, die daarmee aansloot bij de de stroming van de 'Subjectieve Fotografie'. In de constructie van een compositie zag hij voor de fotograaf bij uitstek een belangrijke artistieke rol weggelegd.

Zoetmulder 04
© Steef Zoetmulder/Nederlands Fotomuseum

Steef Zoetmulder, Zonder titel [stilleven met glas], 1955 | ontwikkelgelatinezilverdruk, 49,5 x 40 cm | Universitaire Bibliotheken Leiden | gesteunde aanwinst uit 2022

Voor Leiden

De Leidse universiteit heeft een sterke band met de naoorlogse Nederlandse kunstfotografie, die daar al werd onderzocht en getoond voordat deze kunstenaars door musea werden ontdekt. De UBL beschikt daardoor over een indrukwekkende fotocollectie, waarvoor de Vereniging Rembrandt al meerdere aanwinsten heeft gesteund. Van Steef Zoetmulder bezat de UBL een kleine groep werken, die echter geen representatief overzicht van zijn oeuvre gaven. Dankzij de aankoop van deze 50 eigenhandige fotoafdrukken is de kunstenaar voortaan uitstekend vertegenwoordigd in de UBL.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij een schenking van The School of Life Amsterdam), het Mondriaan Fonds en de Vrienden van Universitaire Bibliotheken Leiden.

Benieuwd naar de foto's? Bekijk hier een selectie.

Kunstgeschiedenis door museumdirecteuren S05 E08 Still001

Maartje van den Heuvel, conservator fotografie van de UBL, licht de aankoop toe in de studio van The School of Life Amsterdam