50 originele fotoafdrukken

1930-50 Steef Zoetmulder Universitaire Bibliotheken Leiden

Steef Zoetmulder (1911 - 2004)
1930-50
ontwikkelgelatinezilverdruk en kleurenfotografie
diverse afmetingen
Universitaire Bibliotheken Leiden
Fotografie en Video
1880-1950
particuliere collectie, Canada; Universitaire Bibliotheken Leiden

Van ons allemaal sinds 2023

Steef Zoetmulder speelde een belangrijke rol in de naoorlogse Nederlandse kunstfotografie. Uit zijn foto's spreekt een grote interesse in vormen en structuren, in architectuur en stillevens, die hij zo in beeld bracht dat ze iets raadselachtigs krijgen, en soms bijna abstract aandoen. Ook maakte hij fotomontages. Want fotokunst maak je niet door gewoonweg vast te leggen wat je om je heen ziet, vond Zoetmulder. Juist in de constructie van een compositie zag hij voor de fotograaf een belangrijke artistieke rol weggelegd.

De Leidse universiteit heeft een sterke band met de naoorlogse Nederlandse kunstfotografie, die daar al werd onderzocht en getoond voordat deze kunstenaars door musea werden ontdekt. De afdeling Bijzondere Collecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) beschikt daardoor over een indrukwekkende collectie, waarvoor de Vereniging Rembrandt al eerder aanwinsten heeft gesteund. Van Steef Zoetmulders oeuvre bezat de UBL echter nog geen representatief overzicht. Dankzij de aankoop van deze 50 eigenhandige fotoafdrukken is de kunstenaar voortaan uitstekend vertegenwoordigd in de UBL.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij een schenking van The School of Life Amsterdam), het Mondriaan Fonds en de Vrienden van Universitaire Bibliotheken Leiden

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Zoetmulder 04