Kasteel Amerongen Palempore
10 december 2020

Belang van de vaste collectie groeit

De coronacrisis doet musea weer focussen op de schatten in hun eigen collecties, schrijft Edo Dijksterhuis in Het Parool. Omdat toeristen thuisblijven en de inkomsten van musea ook op andere manieren teruglopen, is de jarenlange focus op dure tijdelijke tentoonstellingen niet meer houdbaar. Dat resulteert in hernieuwde aandacht voor de vaste collectie.

De kernfunctie

Verschillende Amsterdamse museumdirecteuren spraken met Dijksterhuis over de grote rol die de vaste collectie in hun nieuwe presentaties speelt, of zal gaan spelen. Hij sprak ook met Fusien Bijl de Vroe, directeur van de Vereniging Rembrandt, die deze koerswijziging van musea omschrijft als een 'terugkeer naar de kernfunctie'. Dat musea die kernfunctie de afgelopen twee decennia uit het oog verloren, is volgens haar te wijten aan de politieke druk op musea, die steeds vaker hun eigen inkomsten moesten genereren.

Rijk en inspirerend

In het artikel vertelt Gijs Schunselaar, directeur van Museum Van Loon, over de presentatie Spraakmakers (t/m 31 december te zien) waarin zeer uiteenlopende personen vertellen over een kunstobject uit de vaste collectie van Museum Van Loon. 'Dat levert invalshoeken op die je niet per se verwacht', aldus Schunselaar. De presentatie Spraakmakers maakt onderdeel uit van de actie De kracht van onze Nederlandse collecties van de Vereniging Rembrandt en de Turing Foundation, waarin 45 musea objecten uit hun vaste collectie in de schijnwerper hebben gezet. Dat die vaste collecties ontzettend rijk en inspirerend zijn, blijkt uit de verrassende objecten die worden uitgelicht, waaronder een imposante 18de-eeuwse Indiase beddensprei in Kasteel Amerongen.

Klik hier (voor abonnees van Het Parool) voor de digitale versie van het artikel, of download het artikel onderaan dit bericht als pdf-bestand.